TUI, Tjäreborg ja Aurinkomatkat peruvat lomamatkojaan – maksavat asiakkaille takaisin

5:36img
Suomi hillitsee koronaa eri tavalla kuin muut maat – katso tästä miten ja miksi.
Julkaistu 13.03.2020 17:45(Päivitetty 13.03.2020 19:40)

MTV UUTISET – STT – TOMMI KOLEHMAINEN

Useat matkanjärjestäjät ovat tänään ilmoittaneet koronavirusepidemian aikaansaamista peruutuksista.

Matkanjärjestäjä TUI Finland peruu kaikki lomamatkansa 3. huhtikuusta asti eli seuraavan kolmen viikon ajalta. TUIn päätöksen taustalla on Suomen ulkoministeriön eilen antama suositus, jonka mukaan tarpeetonta matkustamista on nyt syytä välttää.

Lue myös: Suomessa todettu 155 koronatartuntaa – MTV seuraa viruksen etenemistä

TUIn mukaan kaikki yhtiön asiakkaat, jotka ovat tällä hetkellä lomamatkalla, palaavat kotiin alkuperäisen aikataulun mukaan, ellei toisin ilmoiteta.

Kaikki TUIn asiakkaat, jotka ovat oma-aloitteisesti peruneet matkansa ulkoministeriön eilisen ilmoituksen jälkeen, saavat matkansa hinnan takaisin. Tämä koskee asiakkaita, joiden matkan lähtöpäivä olisi ollut ennen huhtikuun 3. päivää.

Aurinkomatkat peruu kuukaudeksi matkansa

Aurinkomatkat peruu koronaviruksen takia kaikki pakettimatkat, kaupunkilomat sekä Finnair Holidays -matkat ajalta 13.3.–12.4. Yhtiö palauttaa matkan hinnan asiakkaille.

Muutos ei koske jo kohteessa olevia asiakkaita, jotka voivat jatkaa lomaansa normaalisti. Heidät kotiutetaan joko alkuperäisen matkavarauksen mukaisena paluupäivänä tai aiemmin, riippuen siitä, miten kohteista on lentoja saatavilla.

Aurinkomatkat lupaa olla yhteydessä niihin asiakkaisiin, joiden paluumatkaan tulee muutoksia.
Yhtiö huomio myös ne asiakkaat, jotka ovat oma-aloitteisesti peruneet matkapakettinsa sen jälkeen, kun ulkoministeriö torstaina päivitti matkustustiedotteensa. Myös he saavat matkan hinnan takaisin, jos matkan lähtöpäivä olisi ollut 13.3.–12.4.2020.

– Nyt peruttujen matkojen asiakkaiden ei tarvitse ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme, vaan olemme heihin yhteydessä ja palautamme matkan hinnan automaattisesti. Asiakaspalvelumme on tilanteen vuoksi hyvin ruuhkainen. Olemme yhteydessä niihin asiakkaisiin, joiden matkat perutaan. Varausten käsittely ja viestien lähettäminen tapahtuu vaiheittain ja voi viedä useamman päivän, kertoo Aurinkomatkojen toimitusjohtaja Timo Kousa tiedotteessa.

Tjäreborg ilmoitti aikeistaan illalla

Myös matkatoimisto Tjäreborg peruu lomamatkansa huomisesta alkaen 12. huhtikuuta asti. Tjäreborg palauttaa matkoista maksetun hinnan asiakkaille. Rahansa saavat takaisin myös ne asiakkaat, jotka ovat eilen tai tänään oma-aloitteisesti peruneet matkansa.
Parhaillaan lomamatkalla olevia asiakkaita ei tuoda takaisin Suomeen ennenaikaisesti, vaan heidän matkansa jatkuu alkuperäisen suunnitelman mukaan.

KKV: Rahat takaisin poikkeusoloissa

Kilpailu -ja kuluttajaviraston mukaan koronatilanne on sen verran uudenlainen, että monissa kuluttajasuojaa koskevissa tilanteissa käytäntöjä ollaan vasta luomassa.

Viraston mukaan matkapaketit voi perua ilman kuluja, mikäli kohteessa vallitsevat poikkeukselliset olosuhteet. 

– Siinä tilanteessa, että esimerkiksi vältetään matkustamista maahan tai on maahantulokielto. Voi olla tilanne, jossa on julistettu hätätila ja kaikki palvelut suljettu, jolloin matkaa ei voida toteuttaa sovitulla tavalla, sanoo KKV:n kuluttaja-asiamies Katri Väänänen.

Omatoimisesti varatun matkan osalta on syytä tarkistaa matkan ehdot, sekä mitä oma matkavakuutus turvaa.

– Riippuu lentojen ja hotellien ehdoista, niiden mukaan mennään. Jos lentoyhtiö itse peruuttaa, on oikeus saada rahat takaisin. Jos esimerkiksi hotelli on julistettu karanteeniin, niin on oikeus peruuttaa kuluitta.

Tarkempi päivittyvä ohjeistus kuluttajien oikeuksista löytyy Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivustolta.

Tuoreimmat aiheesta

Koronavirus