Tukes varoittaa: Sähköauton lataaminen tällaisesta pistorasiasta voi aiheuttaa tulipalon

Sähköautot ja ladattavat hybridiautot ovat yleistymässä, ja sen myötä myös lataukseen liittyvät riskit. Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes muistuttaa, että jatkuvassa kuormituksessa oleva tavanomainen pistorasia voi ylikuumentua ja aiheuttaa palovaaran.

Sähköauton lataaminen on turvallisinta julkisilla latausasemilla sekä lataamiseen tarkoitetuilla 16 A ja 32 A -voimavirtaliitännöillä varustetuilla kotilatureilla, joita saa asennettunakin nykyään jo alle 1 000 eurolla.

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes muistuttaa tiedotteessaan, että tavallisia maadoitettuja suko-pistorasioita (16 A) ei ole suunniteltu kestämään jatkuvaa ja toistuvaa korkeaa kuormitusta, kuten läpi yön tapahtuvaa sähköauton latausta.

Erityisesti huonokuntoiset pistorasiat voivat kuumentua tällaisessa käytössä vaarallisesti, ja ajan myötä ylikuumenemisen seurauksena pistorasia voi mustua sekä sen liittimet kulua. Pahimmassa tapauksessa pistorasia voi syttyä tuleen. Raskas, johdossa vapaasti roikkuva laturi voi myös aiheuttaa vääntöä pistorasiaan ja kuluttaa liitosta.

Sähköautojen mukana tulee tilapäisen lataamisen tavallisesta suko-pistorasiasta mahdollistava matkalatauskaapeli. Tällaista kaapelia käytettäessä on varmistettava, että pistorasia on hyvässä kunnossa. Matkalatauskaapelia ei ole myöskään tarkoitettu jatkuvaan käyttöön.

Tavallisen suko-pistorasian kautta tapahtuvassa latauksessa suositellaan käytettäväksi enintään 8 A -virtaa, joka onkin monissa matkalatureissa oletusarvona. Joissakin latureissa virta voi myös olla käyttäjän säädettävissä. Laturiosa kannattaa tukea hyvin, ettei se aiheuta pistorasiaan vääntöä.

Jatkojohtojen tai pistorasiaan liitettävän kellokytkimen käyttö ei ole suositeltavaa, sillä se lisää liitoksia, jotka myös voivat ylikuumentua. Useimmat auton valmistajat kieltävätkin omissa ohjeissaan erilaisten adapterien käytön matkalaturien kanssa.

Lähde: Tukes

Lue myös:

    Uusimmat