Opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen puolustaa koulujen oppimistulosten mittauksia.
Opettajien ammattijärjestön puheenjohtaja Olli Luukkaisen mielestä mittaaminen ja tuloskeskeisyys sopivat huonosti koulumaailmaan. Luukkaisen mielestä suorituskeskeisyys heikentää koulun kasvatuksellista roolia.
Grahn-Laasosen mielestä mittaukset ovat tarpeellinen apuväline koulujen kehittämisessä.
– Tietysti sen mittaamisen tarkoituksena on päästä selvyyteen, millaisia oppimistuloksia on tullut ja miten on onnistuttu opetussuunnitelman tavoitteissa. Mittaaminen tekee osaltaan kehittämisen mahdolliseksi.
Opetusministeri korostaa koulun kasvatustehtävää ja sanoo, että turvalliset puitteet ovat osa tehokasta oppimista.
– Ensisijainen tehtävä on oppia uutta ja saada elinikäisen oppimisen innostusta istutettua meidän lapsiimme ja nuoriimme niin, että he voivat myöhemmässä vaiheessa elämässään oppia uutta, innostua ja olla uteliaita. Hallitusohjelmakin lähtee siitä, että teemme Suomesta maan, jossa tekee mieli oppia uutta. Ja siinä on iso haaste meidän koulutusjärjestelmälle.
Emeritus professori Kari Uusikylä korosti SuomiAreenassa Porissa myös koulun kasvatustehtävää. Hänen mukaansa koululla on tärkeä rooli myös elämäntaitojen opiskelussa.
Grahn-Laasosen mielestä tässä myös kodeilla on suuri rooli.
– Se on kodin ja koulun yhteinen liitto, jonka tulee toimia hyvässä yhteistyössä. Lasten pääasiallinen kasvatusvastuu on vanhemmilla, mutta koulu voi täydentää sitä ja tasata taustoista johtuvia eroja. Meidän peruskoulumme on onnistunut tässä historiansa ajan erittäin hyvin. Tästä aiomme jatkossakin pitää kiinni.
Tiedelukiot hyvä idea
Opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasonen on kuunnellut SuomiAreenassa paljon hyviä keskusteluja ja poiminut sieltä ideoita ja näkemyksiä hallitusohjelmaan.
OAJ:n eilinen avaus tiedelukioiden perustamisesta korkeakoulujen yhteyteen lämmittää ministeriä.
- Se voisi olla hyvä idea monestakin syystä. Ensinnäkin lukiolaiset pääsisivät tutustumaan korkeakoulujen tarjontaan ja ehkä etsimään itseä kiinnostavia aloja. Toiseksi ne, jotka jo tietävät mihin haluavat suuntautua, voisivat lähteä opiskelemaan omaa tulevaisuuden alaansa.
Ministeri Grahn-Laasonen haluaa muutenkin kehittää lukioiden ja korkeakoulujen yhteistyötä.
- Se on ylipäätään tärkeää, jotta saadaan siirtymävaihe korkeakouluun joustavammaksi.
Grahn-Laasonen on kokenut SuomiAreenan kävijä, joka mielellään kuuntelee erilaisia keskusteluja tavallisuudesta poikkeavassa ympäristössä.
- Nyt peilaan niitä suhteessa hallitusohjelmaan ja haen taustoja ja eri näkökulmia, jotka auttavat hahmottamaan asioita eri puolilta, sanoo Grahn-Laasonen.