Kehäradan piti alun perin valmistua viime vuoden lopussa. Töitä on kuitenkin viivästyttänyt lentokentän maaperästä toissavuonna löytynyt jäänestoaine glykoli.
Sen vuoksi lentokentän juna-asemalla on jouduttu mm. käyttämään kestävämpiä rakennusmateriaaleja. Glykolin vuoksi kalliontunneliin jouduttiin lentokentän kohdalla rakentamaan myös ilmatiivis kaksoistunneli noin kilometrin matkalle.
Kustannuksia on nostanut myös maanalaisen rakentamisen kalleus, jota ei osattu alun perin huomioida.
Kokonaiskustannuksen lasketaan nousevan noin 775 miljoonaan, viime vuoden loppuun mennessä summasta oli toteutunut vaajaa 728 miljoonaa.
Ensimmäiset suunnitelmat kehäradasta piirrettiin jo vuonna 1972. Vantaan yleiskaavaan se ilmestyi 1983. Jos ei radan suunnittelun vaiheista muuta muista, niin ehkä nimi "Marja-rata" herättää jotain muistoja.