Valokuvaaja hiljensi ilmaisen hääkuvauksen perässä olleen "vaikuttajan" napakoilla vastauksillaan.
Yhä useampi ihminen elättää itsensä sosiaalisen median kautta. Varsinkin moni YouTube- ja Instagram-vaikuttaja saa ja pyytää yrityksiltä ja brändeiltä tuotteita ja palveluita ilmaista tai maksettua näkyvyyttä vastaan.
Kaikki yritykset eivät kuitenkaan suhtaudu vaikuttajamarkkinointiin aina täysin varauksetta. Näin kävi eräälle häitään suunnittelevalle brittiläiselle ”vaikuttajalle”, kertoo uutissivusto Fox News.
LUE MYÖS: Teinipari valehteli raskaudesta ja lavasti naimisiinmenonsa – somessa tyrmättiin YouTube-tähtien yritys kalastella lisää seuraajia: "Kasvakaa aikuisiksi"
Vaikuttajalla käsittämätön vaatimuslista
Vaikuttajan manageri Melissa otti sähköpostitse yhteyttä arvostettuun Betrothed & Co -hääkuvausliikkeeseen, josta hän ystävälliseen sävyyn tiedusteli, voisiko hänen edustamansa vaikuttaja saada hääkuvauksen ilmaiseksi näkyvyyttä vastaan.
Jos julkaisu ei näy, voit katsoa sen täältä.
Morsiamen toiveissa oli saada satojen upeiden hääkuvien lisäksi noin tunnin mittainen videokooste hänelle tärkeästä päivästä. Lisäksi morsian toivoi, että ennen häitä tapahtuvia järjestelyjä, kuten häämekon sovitusta, kuvattaisiin.
Ilmaisten palveluiden lisäksi tuleva morsian toivoi, että kuvausliike antaisi alennuskoodin, jolla vaikuttajan seuraajat voisivat nauttia liikkeen palveluista neljänneksen muita halvemmalla.
– Vastapalveluksena hän lupautuu promoamaan laajasti yritystänne yhteensä hänen 55 000 Instagram- ja Facebook-seuraajilleen, Melissa lupasi sähköpostissaan.
LUE MYÖS: Miehen törkeä vaatimuslista Tinderissä hämmästyttää – somessa täystyrmäys: "Miksi hänellä on housut nilkoissa?"
Kuvausliikkeestä tyrmäävä vastaus
Kuvausyritys vastasi yhteydenottoon toteamalla, ettei se tarjoa palveluitaan vain näkyvyyttä vastaan. Samaan hengenvetoon yritys totesi, että he voisivat tehdä morsiamen suhteen harvinaislaatuisen poikkeuksen, johon liittyi se kuuluisa ”mutta”.
– Ensinnäkin, haluaisimme varmistaa, että onko sähköpostissanne tapahtunut kirjoitusvirhe: uupuuko seuraajamääristä yksi nolla, yritys vastasi sarkastiseen sävyyn.
LUE MYÖS: Suomalainen hääkuvaaja paljastaa, millaisia ovat olleet ikimuistoisimmat hääkuvauskeikat: "Oltiin jo hyvän maun rajoilla"
Yritys toi managerille ilmi, ettei 55 000 suuruinen seuraajamäärä riitä millään useamman tuhannen euron arvoiseen palveluun – etenkin, kun kyseessä on kahden julkaisualustan yhteenlaskettu määrä.
– Jos teillä on puoli miljoonaa seuraajaa huhtikuuhun 2021 mennessä, me voimme ilomielin tehdä joitakin järjestelyjä, kuvausliikkeestä todettiin.
Mitä alennuksiin tulee, kuvaajat totesivat, että suuren näkyvyyden avulla saatu asiakaskunta on liiketoiminnallisesti oiva syy nostaa tuotteiden ja palveluiden hintoja – ei alentaa niitä.
Manageri haki säälipisteitä vakavalla sairaudella
Melissa ja hänen managerinsa eivät katsoneet kuvausliikkeen ylimielistä vastausta kovin hyvällä. Kuten arvatakin saattaa, loukkaantunut kaksikko ei ollut enää kiinnostunut liikkeen tarjoamista palveluista.
Sen sijaan, että manageri olisi kohteliaasti kiittänyt vastauksesta, manageri lateli napakasti, kuinka ainutkertaisen tilaisuuden kuvausliike menettäisi suhtautumisellaan.
– Tämä olisi ollut teille loistava tilaisuus verkostoitua myös muiden sosiaalisen median tekijöiden ja televisiosta tuttujen julkisuuden henkilöiden kanssa, manageri vastasi.
Kun kehuskelukaan ei riittänyt, manageri haki säälipisteitä vaikuttajan henkilökohtaisesta elämästä.
– Nämä häät ovat todella tärkeät asiakkaalleni, sillä hänen äidillään on todettu syöpä. Siksi onkin todella epäreilua teiltä olla noin ilkeitä, kun olisitte voinut vain kieltäytyä ystävällisesti.
Syvästi loukkaantunut manageri päätti vastauksensa uhkailevaan sävyyn.
– Toivon, ettette ole meihin enää yhteyksissä, sillä muuten me häpäisemme teidät, jos jatkatte tätä solvaamistanne, manageri kirjoitti tuohtuneena.
Kuvausliikkeen vastaus jätti sanattomaksi – "vaikuttaja" edelleen mysteeri
Managerin uhkailuista huolimatta kuvausliike kertoi, ettei se menettänyt tilanteessa yhtikäs mitään – liike ei kaivannut niin sanottujen turhien julkkisten näkyvyyttä, vaan pyrki toimimaan ammattimaisesti.
Kuvausliike toi myös ilmi, ettei nyyhkytarina morsiamen äidin syövästä muuttaisi tilannetta – olihan toinen liikkeen omistajista todistanut vuosia aiemmin tilannetta, jossa hänen oma äitinsä menehtyi raskaan sairauden uuvuttamana.
– Jos haluatte aloittaa yrityksemme häpäisemisen vastauksemme innoittamana, siitä vain. Olen aivan varma, että häpeä näyttäytyy odottamattomalla tavalla sinulle ja asiakkaallesi, toinen kuvausliikkeen omistajista kirjoitti vastauksessaan.
Valokuvausliikkeen perusteellisen vastaiskun jälkeen Melissasta ei kuulunut enää pihahdustakaan. Kenties valokuvausliikkeen vastarinta pudotti mysteeriksi jääneen vaikuttajan ja tämän managerin pilvilinnoistaan takaisin maan kamaralle.