Germanwingsin matkustajakoneen putoaminen Alpeille on vielä täysi mysteeri. Maasto on vaikeakulkuista, joten koneen mustista laatikoista ei saada vastauksia vielä hetkeen.
Suomen Lentäjäliiton (FPA) turvatoimikunnan puheenjohtaja Petri Pitkänen vastasi kysymyksiin turmasta MTV Uutisten ylimääräisessä uutislähetyksessä.
Onko koneen iällä merkitystä?
Turmakone, A320, oli 24 vuotta vanha. Ensilento sillä lennettiin vuonna 1990. Pitkäsen mukaan lentokoneet voivat olla vanhoja, mutta silti luotettavia. Hänen mukaansa koneen iällä ei ole merkitystä turman kanssa.
Germanwings on halpalentoyhtiö, onko halpa hinta pois turvallisuudesta?
Halpalentoyhtiö ei Pitkäsen mukaan tarkoita sitä, että turvallisuudesta tingittäisiin.
Kone menetti valtavasti korkeutta 9 minuutissa, mistä se kertoo?
Germanwingsin turmakone tuli alaspäin jyrkähkössä liu'ussa melko pitkään. Valtavaan laskuun kului aikaa yhdeksän minuuttia. Kyse ei kuitenkaan ollut hallitsemattomasta pystysyöksystä. Pitkäsen mukaan syytä alaspäinliukuun ei vielä tiedetä.
Kuinka käytetty on A320 -konetyyppi?
Turmakoneena ollut A320 on erittäin suosittu, ja se on käytössä suurimmalla osalla eurooppalaisista lentoyhtiöistä. Myös Finnairilla on kymmenen kappaletta kyseistä konetyyppiä.
Voiko putoamisen syynä olla terrori-isku?
– Tähän on mahdotonta ottaa kantaa. Jos haetaan terrori-iskun mahdollisuutta, niin joku yleensä ilmoittautuu tekijäksi. Mikään turman ympärillä ei viittaa terrori-iskuun. Tämä onnettomuus on varmasti monen osatekijän summa.
Täytyykö Alppien yli lentämistä alkaa välttää?
– En usko, että ihan siihen ollaan menossa. Alppien ylittäminen on jokapäiväistä ja sitä tekevät sadat lentokoneet koko ajan Euroopassa. En lähtisi tämän onnettomuuden perusteella Alppien aluetta välttämään.