Germanwings ja emoyhtiö Lufthansa ovat joutuneet perumaan useita lyhyen ja pitkän matkan lentoja, koska osa piloteista on onnettomuuden jälkeen kieltäytynyt lentämästä turmakoneen tyyppisellä Airbus A320 -koneella henkilökohtaisiin syihin vedoten.
Onnettomuustutkintakeskuksen johtavan tutkijan Ismo Aaltosen mukaan syynä kieltäytymisiin on todennäköisimmin inhimillinen järkytys kuin huoli konetyypin luotettavuudesta yleisesti.
– Se, että kollegamiehistölle sattuu jotain tällaista, on henkisesti erittäin järkyttävää ja on täysin ymmärrettävää, jos lentäjät ovat kyvyttömiä työskentelemään. Omassakin työelämässä kokemusta vastaavasta on, eikä siinä ensimmäisenä lentämään lähtenyt, jos kollega oli menehtynyt.
Germanwings-yhtiön turmakoneessa maanantaina havaitulla vialla ei todennäköisesti ollut vaikutusta eiliseen onnettomuuteen, Aaltonen arvioi.
Turmakoneessa havaittiin tekninen vika päivää ennen kohtalokasta lentoa, uutisoi Der Spiegel. Lehden mukaan kone seisoi maanantaina useita tunteja Düsseldorfin lentokentällä etupyörän laskutelineluukun vian vuoksi. Sen korjaamisen jälkeen kone kuitenkin palasi liikenteeseen.
Aaltonen toteaa STT:lle, että lentokoneille tehdään vastaavia korjauksia jatkuvasti.
– Lentokoneissa on erilaisia vikoja ja sitten niitä korjataan, tuo ei ole mitään erikoista. Tätä konetta toki katsotaan nyt suurennuslasilla.
Suomesta huomautettiin tietoaukoista vuosi sitten
Turmakone syöksyi maahan Ranskan Alpeilla. Koneessa oli 144 matkustajaa ja kuusi miehistön jäsentä. Heidän joukossaan oli Germanwingsin mukaan ainakin 67 saksalaista.
Suomen ulkoministeriöllä ei ollut aamulla tietoa siitä, oliko koneessa mahdollisesti suomalaisia. Lentoyhtiö kertoi julkistavansa matkustajalistan vasta, kun matkustajien kansalaisuudet on varmistettu heidän omaisiltaan.
Kansallisuuksien varmistaminen on vaikeaa, koska lento oli Schengen-alueen sisäinen, eikä sen matkustajilta siksi vaadittu kansallisuustietoja.
Aaltonen kertoo ottaneensa EU-komissioon yhteyttä vuosi sitten huomauttaakseen Schengen-alueen lentojen matkustajatietojen köykäisyydestä. Helsinki-Vantaan lentokentällä järjestetyssä onnettomuusharjoituksessa huomattiin, että matkustajien kansallisuuksien selvittäminen Schengen-alueen sisäisen lennon joutuessa onnettomuuteen olisi erittäin hankalaa.
– EU-komissio kiitti huomiosta ja myönsi, että ratkaisua pitää etsiä. Se tietysti kestää. Mutta tässä nyt näimme haasteen käytännössä, Suomihan yhä odottaa tietoa siitä, oliko koneessa suomalaisia, Aaltonen sanoo.