Tekniikan tohtori Kalle Vaismaa liikenteen tutkimuskeskus Vernestä suhtautuu kriittisesti kypäräpakkoon.
Vaismaa pitää kypärän käyttöä suositeltavana, mutta pelkää käyttöpakon vähentävän pyöräilyä.
Liikenne- ja viestintäministeriössä on valmisteltu tieliikennelain kokonaisuudistusta. Keskustelussa on ollut esillä myös kypärän käyttöpakon määrääminen.
– Pyöräily on ratkaisu kaikkiin liikenneongelmiin, kuten ruuhkiin, meluun ja turvallisuuteen taloudellisista hyödyistä puhumattakaan. Siksi siihen tulisi kannustaa ja kynnyksiä madaltaa. Kypärä voi olla pyöräilyssä se kolmas pyörä, jota ei haluta mukaan sen hankaluuden tai muiden syiden vuoksi, hän perustelee.
Vaismaan mukaan esimerkiksi Australiassa, Uudessa-Seelannissa ja Kanadassa kypäräpakko on vähentänyt pyöräilyä merkittävästi. Kypäräkysymyksen sijaan pitäisi askarrella järkevän, riittävän ja turvallisen pyöräverkoston parissa.
– Pitäisi lähteä kokonaisuudesta, että mitään kulkumuotoa ei suunnitella erikseen. Keskustan liikekaduilla jalankulkijoille olisi levitettävä ensin punainen matto ja sen jälkeen priorisoitava pyöräilyä. Tila pyöräilijöille tulee ottaa keskustoissa ensisijaisesta autoilta eikä jalankulkijoilta, hän hahmottelee kulkumuotojen marssijärjestystä.
Liikenneturva: Kypärä ei este pyöräilylle
Liikenneturvallisuustyön keskusjärjestö Liikenneturva kampanjoi pyöräilykypärän puolesta, mutta kiistää olevansa pakon kannalla.
Järjestö haluaa uuteen tieliikennelakiin pyöräilykypärän käyttöä koskevan pykälän, mutta sen tehostamista sanktioin ei nähdä ajankohtaisena.
– Käyttösuositus tulee olla laissa, sillä se antaa esimerkiksi kouluille tukea vaatia kypärää. Sitä ei vierasteta eikä se ole este pyöräilylle, huomauttaa yhteyspäällikkö Varpu Tavaststjerna Liikenneturvasta.