Kiistelty kypäräsäännös roikkuu mukana tieliikennelakiehdotuksessa.
Hallituksen antamassa esityksessä uudeksi tieliikennelaiksi kiistanalainen kypäränkäyttösuositus on ennallaan. Esimerkiksi Liikenneturva haluaisi tehdä kypärän käytöstä pakollista, kun taas Pyöräliitto poistaisi maininnan laista kokonaan.
Uuden lain päävalmistelijana toiminut liikenneneuvos Kimmo Kiiski liikenne- ja viestintäministeriöstä kertoo, että ratkaisuun päädyttiin lausuntopalautteen perusteella.
– Tämäntyyppinen säännös on aina kompromissi. Se ei pakota, se ei velvoita, mutta se suosittaa. Asiasta keskustellaan paljon jatkuvasti, hän sanoo.
Liikenneturva on kampanjoinut pitkään ja näkyvästi kypärän käytön puolesta.
Pyöräliitto vastustaa kypäräsäännöstä vedoten muun muassa siihen, ettei kypärälakien hyödyistä ole näyttöä. Liiton mukaan ihmisten patistaminen kypärän käyttöön vähentää pyöräilyn houkuttelevuutta.
– Autojen ajonopeus on tärkein turvallisuuteen vaikuttava seikka. Lain tehtävänä on suojella heikompaa osapuolta, ja toimenpiteet pitäisi kohdistaa vaaran aiheuttajaan eli autoiluun, Pyöräliiton hallituksen jäsen Marjut Ollitervo sanoo.
Kaupunkiliikenteen asiantuntijan Kalle Vaismaan mielestä pääasia on, ettei tieliikennelakiin tullut kypäräpakkoa.
– Kypäräpakko vähentää pyöräilyä ihan selkeästi, hän toteaa.