Tutkijat löysivät "fiksuimman" tavan taskupysäköidä – käytännön sujuvuus voikin olla sitten toinen juttu

Mikä on tehokkain tapa tehdä taskuparkki, jos tehokkuutta mitataan sillä, millä pysäköintitavalla autojen määrä kadunvarressa saadaan maksimoitua? Maaliskuussa julkaistu australialaistutkimus valottaa asiaa.

Sydneyn yliopistossa tehdyssä tutkimuksessa selvitettiin, mikä on paras tapa autojen taskuparkkeeraamiseen, jos niitä halutaan mahduttaa kadun varteen mahdollisimman paljon.

Moni ymmärrettävästi pyrkii pysäköimään autonsa mahdollisimman keskelle kahden ajoneuvon väliin jäävää tilaa, mutta tutkimuksessa havaittiin, että tämä ei suinkaan ole paras keino mahduttaa mahdollisimman montaa autoa perätysten. Liikkeellelähtöä vapaan tilaan keskelle pysäköiminen sen sijaan helpottaa, mutta tätä kulmaa ei tutkimuksessa sen suuremmin huomioitu.

– Kannustan pysäköimään keskelle ruutua tai mikäli sellaista ei ole maalattu, kahden auton väliin jäävän vapaan tilan keskelle – olettaen, että jäljellä oleva tila on ikään kuin yhdelle autolle tarkoitettu. Kun on pelivaraa sekä auton etu- että takapäässä, onnistuu liikkeellelähtö helpommin, vaikka tilanne jommankumman pään osalta muuttuisikin pysäköinnin aikana. Tällä tavalla myös puskurit säästyvät kolhuilta varmemmin, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo.

Vesalainen opastaa artikkelin yläpuolella olevalla videolla, miten taskuparkki tehdään oikeaoppisesti.

Neljä eri pysäköintitapaa

Australialaistutkimuksessa verrattiin, miten neljä eri pysäköintitapaa vaikutti parkkiin mahtuvien autojen määrään.

  • Autot pysäköidään mahdollisimman lähelle edessä olevaa autoa
  • Autot pysäköidään mahdollisimman lähelle joko edessä tai takana olevaa autoa
  • Autot pysäköidään mahdollisimman keskelle vapaata tilaa
  • Autot pysäköidään sattumanvaraisesti vapaaseen tilaan

Tutkijat havaitsivat simulaatioiden tuloksia tarkastellessaan, että kaikkein tehokkain keino maksimoida taskuparkkeerattujen autojen määrä olisi pysäköidä autot aina jompaan kumpaan päähän vapaata tilaa.

Sen sijaan autojen pysäköiminen aina mahdollisimman keskelle vapaata tilaa tarkoitti, että parkkipaikkoja oli tarjolla vähemmän. Tämä keino oli mainitun tavoitteen kannalta kaikkein huonoin. Jonkin verran parempi tapa oli autojen pysäköinti sattumanvaraisesti, mutta sitäkään tutkijat eivät suositelleet, mikäli tarkoituksena on mahduttaa kadunvarteen mahdollisimman paljon autoja.

Tehokkaaseen pysäköintitapaan ohjeistaminen vähentäisi tutkijoiden mukaan parkkipaikan etsintään kuluvaa aikaa. Samalla se olisi heidän mukaansa kustannustehokasta, koska pysäköintitilan määrä lisääntyisi ilman taloudellisia investointeja. Tämä tietysti edellyttäisi, että kaikki pysäköijät olisivat kartalla tehokkaimmasta pysäköintitavasta ja osaisivat 

Tutkijat huomauttavat, että sama pysäköintiperiaate olisi mahdollista opettaa ihmiskuljettajien lisäksi myös tulevaisuuden itseohjautuville autoille, mikäli tavoitteena olisi pysäköintitilan maksimaalinen hyödyntäminen.

Tutkimuksesta uutisoi aiemmin Tekniikan Maailma.

Lähteet: Sydneyn yliopisto, Findings, The Conversation, Science Times

Lue myös:

    Uusimmat