Sosiaalisen median aiheuttamat ostopaineet koskevat kyselyn mukaan erityisesti nuoria naisia.
Suomalaisista 25 prosenttia kokee sosiaalisen median aiheuttavan painetta kuluttaa rahaa, kertoo luotonhallintayhtiö Lowellin teettämä tutkimus. Ilmiö korostuu erityisesti nuorten kohdalla: 18–34-vuotiaista miehistä 33 prosenttia kokee somen synnyttävän ostopaineita, samanikäisistä naisista peräti 50 prosenttia.
2:19
– Sosiaalisen median vaikutuksesta erityisesti nuoriin on puhuttu paljon. Tavallisesti some yhdistetään ulkonäköpaineisiin, mutta emme saa unohtaa, miten paljon se lietsoo myös kulutuspaineita, Lowell Suomen toimitusjohtaja Juho Ylinen toteaa tiedotteessa.
Lue myös: Käyvätkö rekrytoijat vilkuilemassa työnhakijan someprofiileja? Asiantuntija vastaa: "Lain mukaan..."
Suomalaisista 18–34-vuotiaista 50 prosenttia kertoo kuluttavansa enemmän, koska shoppailuun soveltuvat laitteet – esimerkiksi puhelin tai läppäri – ovat jatkuvasti käden ulottuvilla.
Islantia lukuun ottamatta kaikissa Pohjoismaissa toteutettu kysely paljasti merkittäviä eroja maiden välillä. Somen aiheuttamia ostopaineita koettiin Suomessa (25 prosenttia väestöstä) ja Ruotsissa (33 %) selvästi enemmän kuin Tanskassa (12 %) ja Norjassa (10 %). Suomen tapaan Ruotsissa ilmiö näkyi selvimmin nuorten keskuudessa: 18–34-vuotiaista naisista 52 prosenttia koki somen aiheuttavan shoppailupainetta.
Kyselytutkimus toteutettiin internetpaneelina Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa siten, että kustakin maasta oli mukana vähintään 1500 täysi-ikäistä osallistujaa.