Yli neljäkymmentä vuotta poliisitehtävissä työskennelleen Jyrki Haapalan mukaan poliisin vähentynyt liikennevalvonta on osasyy nuorten ajamiin kuolonkolareihin.
– On selvää, että jos valvontaa ja kiinnijäämisriskiä ei ole, niin kyllä tarpeettomia riskejä ollaan valmiita ottamaan. Silloin kokeillaan asioita, joita ei tehtäisi, jos valvontaa olisi tien päällä, Haapala sanoo.
Nykyisin liikkuvan poliisin perinneyhdistyksen puheenjohtajana toimiva Haapala on huolissaan vähentyneestä valvonnasta.
– Kymmenien ja satojen tuntemieni ihmisten ja oman näkemykseni mukaan näyttää siltä, että liikenteen valvonta on vähentynyt merkittävästi. Eittämättä sillä on vaikutusta ihmisten liikennekäyttäytymiseen.
Pieniä poliisiasemia suljettu
Myös kolme kuolonuhria perjantaina vaatinut Kalajoen kolari tapahtui alueella, josta oma poliisitoiminta on siirtynyt laajemman poliisilaitoksen vastuulle.
– Poliisi on joutunut sulkemaan näitä pieniä poliisiasemia. Se "oman kylän poliisi" on poistunut, niin samalla kiinnijäämisriski on poistunut lähes kokonaan, kun partiot vierailevat siellä ainoastaan hälytystehtävissä.
– Kyllä siellä on taustalla se, että nuori ottaa tarpeettoman riskin juuri niissä tutuissa miljöissä ja yöaikaan, kun on mahdollisuus kokeilla kuinka kovaa autolla pääsee. Poliisi ei ole valvomassa sitäkään Kalajoen ympäristöä, jossa tämä onnettomuus tapahtui.
Enimmäkseen nuoria miehiä
Nuorten liikennekuolemien ja loukkaantumisten määrä on laskenut viimeisen kymmenen vuoden aikana yli 40 prosenttia. Silti noin 50 nuorta menehtyy vuosittain liikenteessä. Neljä viidestä alle 24-vuotiaasta kuolonuhrista on miehiä.
Henkilövahingoissa ajokortin saamisen vaiheilla piikki on melkoinen; esimerkiksi vuonna 2017 18-vuotiaille sattui 198 henkilövahinkoa kun esimerkiksi 45-vuotiailla vahinkoja oli 45 henkilöllä.
– Yleensä ottaen kuljettajat ovat miehiä. Siellä on ylinopeutta ja hyvin monessa onnettomuudessa siihen liittyy vielä alkoholi ja muut päihteet. Se on huono yhdistelmä, ja sitten jos siihen vielä lisätään se, että turvavöitä ei käytetä niin riskit siihen, että jotain vakavaa tapahtuu kasvavat toki, Trafin johtava asiantuntija Inkeri Parkkari sanoo.
Kaikista tieliikenteessä menehtyneistä nuoria oli viidennes ja loukkaantuneista kolmasosa. Neljä viidestä menehtyi ja lähes puolet loukkaantui liikkuessaan taajamien ulkopuolella.
Ratkaisu älypuhelimissa?
Liikennekasvattajana tärkeä rooli on perheillä sekä ajo-opettajilla. Konkreettisen opetuksen ja ajokortin saamisen jälkeen olisi kuitenkin tärkeää jatkaa vastuullista kuljettajana kasvamista myös omatoimisesti.
Yksi konkreettinen keino tähän, ja samalla ehkä ainakin muutamien nuorten henkien säästämiseksi, voisi liittyä älypuhelimiin.
– Viimeksi juuri kolme päivää ennen tätä Kalajoen onnettomuutta pohdimme, että lähdettäisiinkö rakentamaan jokin itsetestausjärjestelmä nuorille sen jälkeen, kun he pääsevät täältä kortin kanssa liikenteeseen. He esimerkiksi tietyin väliajoin suorittaisivat jossakin applikaatiossa testin, jossa he arvioivat omaa ajoaan ja omaa riskikäyttäytymistään, liikkuvan poliisin perinneyhdistyksen puheenjohtaja Jyrki Haapala ehdottaa.
– Näin saadaan ehkä nuoret pohtimaan näitä asioita, vaikkapa jotain pientä porkkanaa vastaan, Haapala jatkaa.