Teiden surkea kunto käy autoilijoille kalliiksi – tarkastuskampanja paljasti ikävän totuuden

Suomen teiden huono kunto vaurioittaa tuulilaseja, mikä johtaa lisääntyvään korjaustarpeeseen ja jopa liikenneturvallisuuden heikkenemiseen, auto- ja liikennealan toimijat kertovat.

Kuudetta kertaa järjestetyssä Kirkkaasti turvallisin -tuulilasikampanjassa havaittiin tänä keväänä lähes viisi prosenttiyksikköä enemmän kiveniskuista kärsineitä tuulilaseja kuin vuosi sitten.

Kampanjan aikana tarkistetuista 2 145 tuulilasista kiveniskemiä löydettiin noin 38 prosentista. Yli 13 prosentissa tarkastetuista tuulilaseista oli halkeama.

– Yksi syy kiveniskemien määrän kasvulle löytyy varmasti tiestön kunnon heikkenemisestä. Rapautuvasta asvaltista irtoaa kiviainesta, joka sitten tuulilasiin osuessa aiheuttaa vaurioita, Autoalan Keskusliiton tekninen johtaja Jouko Sohlberg arvioi tiedotteessa.

Kaikki vaurioituneetkaan tuulilasit eivät kuitenkaan vaadi välitöntä korjaamista tai vaihtamista. Kampanjan tarkastuksissa korjaussuositus annettiin kuitenkin lähes joka kolmannelle tuulilasille. Noin joka viides tuulilasi oli vaihtokunnossa.

Sohlberg muistuttaa, että kiveniskemän korjaamisen kanssa ei kannata aikailla, jotta vaurio ei pääse laajenemaan halkeamaksi.

– Jos autossa on tuulilasivakuutus, niin kiveniskemän korjauksen saa yleensä ilman omavastuuta. Jos kiveniskemä tai halkeama on näkökentässä tai esimerkiksi ADAS-järjestelmän (Advanced Driver Assistant System) tutkan tai kameran edessä tai tuulilasi on pahasti kulunut, on lasi syytä vaihtaa turvallisuuden ja mukavuudenkin takia, Sohlberg jatkaa.

LähiTapiolan korvauspalveluiden asiantuntija Tommi Helosvuo kertoi tiedotteessa aiemmin tänä keväänä, että noin kahden euron kolikon kokoiset tai sitä pienemmät kiveniskemät ovat usein korjattavissa jopa alle sadan euron kustannuksilla. Tätä suuremmalle alueelle levinnyt särö vaatii usein koko lasin vaihtamisen, ja esimerkiksi modernin auton tuulilasi voi maksaa yli tuhatkin euroa.

Tuulilasikampanjan järjestivät Autoalan Keskusliitto, lasivalmistaja Saint-Gobain, Autoliitto, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom sekä Onnettomuustietoinstituutti. Toteutuksesta vastasivat autoalan ammattikorkeakoulujen ja ammattioppilaitosten opiskelijat, jotka tarkastivat kiirastorstaina, pitkänäperjantaina ja pääsiäismaanantaina veloituksetta autoilijoiden tuulilaseja huoltoasemilla eri puolilla Suomea.

Lähteet: Autoalan Keskusliitto, LähiTapiola

Lue myös:

    Uusimmat