TV-ohjelman kulisseissa: Kumpaan suuntaan Markku Alén kääntyy paremmin?

Julkaistu 09.04.2015 21:00
Toimittajan kuva

Marko Terva-aho

911 Turbo S jättää pitkän lumivanan suoalueelle rakennetulla rata-alueella Levillä. Porschen kuljettaja Markku Alén nauttii tästä hetkestä täysin rinnoin. Turbo S:ssä on voimaa, suorituskykyä, ja nelipyöräohjauksen tuomaa varmuutta. Auto tottelee kuskia hämmästyttävän tarkasti. Edessä oikealle kääntyvä tiukka mutka. Alén ottaa kurvin millimetrin tarkasti. Porschen oikea keula pöllyttää lunta tasaisena kimalteena penkan yli, mutta vauhti jatkuu raivokkaana kohti edessä olevaa suoraa.
– Kuules Markku. Kumpi puoli taittuu sulta jouhevammin, oikea vai vasen? kysyin ystävältäni nopean kierroksen päätteeksi.
– Oikealle kääntyvä kurvi, vastaa Markku nopeasti.
– Onko siihen joku selitys? utelen mielenkiinnosta.
– On. Suojelen omaa puoltani.
Tämän itsekkään kommentin jälkeen Markku yllätti uutisellaan.
– Porsche 911 oli yksi niitä autoista, jotka herättivät mielenkiintoni rallimaailmaan.
Tv-ohjelmassa Markku muisteli vierailleensa nuorena poikana Monte Carlo -rallissa. Vuosiluvun kanssa Markku arpoi, mutta tarkastettuani Vic Elfordin voittovuoden, saimme nuoren herra Alénin vierailuvuodeksi 1968. Silloin brittikuljettaja juhli Monte Carlon voittoa Porschella.
"Oli hienoa nähdä paikan päällä, kun Elford ja Pauli Toivonen antoivat kyytiä 911-mallille. Silloin mulle heräsi ajatus, että minusta tulee rallikuski."

Levin maisemissa tapasimme jopa Markkua monipuolisemman autourheilumiehen. Jani Ylipahkala on Levi Rally Centerin yrittäjäpersoona, mutta paremmin hänet tunnetaan moottoriurheilupiireissä hurjapäisenä stunttikuljettajana.
– Menetin hiljattain taskuunparkkeeraksen ME:n, mutta kahdella renkaalla olen ajanut 200 kilometriä tunnissa, ja se on edelleen maailmanennätys, Jani totesi.
– Onhan tuota tullut ajettua rallia, moottorikelkkaa, motocrossia, ja viime kesänä aloitin vesicrossin."Mutta piru kun nuo työt välillä haittaavat mukavia harrastuksia, Jani harmitteli.

Janilla onkin melkoinen työmaa. Hänen vastuullaan ovat Levi Rally Centerin ajoradat, ravintolat ja puitteet, jotta mm. Porschen asiakkaat olisivat tyytyväisiä testiviikonloppuunsa. Testikäyttöön on rakennettu 300 hehtaaria rata-aluetta, lumitöitä on kaikkiaan 500 000 neliön edestä.
– Porsche keskitti kaksi vuotta sitten koko talviajoneuvokoulutuksensa tänne Leville. Sitä ennen koulutuksia järjestettiin Ivalossa ja Rovaniemellä, Jani kertoili.
– Täällä käy Porschen asiakkaita tammi-maaliskuun välisenä aikana lähes 1500. Vieraita tulee jopa Australiasta, Uudesta-Seelannista ja Yhdysvalloista asti, Ylipahkala ylpeili.
– Mutta on täällä rengastestitoimintaakin. Continental ja Bridgestone ajelevat täällä testejään ja järjestävät tapahtumia. Ja toki täällä on omaakin rallitoimintaa, joten kaikki ovat tervetulleita. Kausi kestää marraskuusta huhtikuun puoliväliin, Jani lisäsi.
Tuon kaiken informaation kuultuani omat tv-puuhani tuntuvat lähes lasten leikiltä.

Teknavin Levi-reissu olikin pyhitetty täysin saksalaiselle autovalmistajalle. Kattaus olikin hulppea. Porschen uljas katumaasturi Macan ja 911-malliston superversio Turbo S.
– Aina kun olen istahtanut Porscheen, niin en ole pettynyt, Markku kommentoi.
– Turbo S on ehkä hienoin neliveto, mitä olen ajanut", Alén hehkutti.
– Uusi aktiivinen nelipyöräohjaus on upea lisä. Kyllä auttaa kummasti, kun pyörittää autoa 360 astetta ympäri.
Kuvaajamme Ilari yllyttikin Markun heti pyörittämään Porschea ja kamera tallensi upeaa jäävalssia auringon laskiessa.

Ehkä yllättävin ja mykistävin testiautomme oli Porsche Macan. Katumaasturi, joka omaa urheiluauton ominaisuudet. 3,6 litran V6-kaksoisturbomoottori tuottaa 400 hevosvoimaa. 0-100 km/h 4,8 sekunnissa.
– Macan alkaa olla jo maximia tähän luokkaan. Muistan kun Porschen ensimmäinen maasturi Cayanne tuli markkinoille. Se oli tehtaalta kova riski. Pelkona oli, ettei asiakaskunta hyväksy brändiinsä maasturimaailmaa", Markku muisteli.
– Mutta Porsche näytti taitonsa tälläkin puolella. Mutta mitä helvettiä startti on tässä autossa vasemmalla puolella, Markku älähti kauniiksi lopuksi.

Kuvausten ratkiriemukkainta antia oli keinuva ajoramppi, johon Markku päätti Macanin ajettavan. Alénin tasakaasutaidoissa on vielä hiomista, sillä hän rysäytti auton sellaisella voimalla alas, että amalgaamit suussa lohkeilivat. Ja meillä oli hauskaa. Tosin ensimmäisellä harjoitusvedolla ei mestari pumpannut kaasua läheskään samalla tavalla, vaan tuli rampista siististi maanpinnalle. Mutta eihän me sitä haluttu tv-juttuun.

Levi-reissumme aikana Markku täytti miehekkäät 64 vuotta. Onnittelut parahin Markku. Ja kiitos synttärillallisesta.

---

Teknavin tv-ohjelman jaksoja voi katsoa MTV3:n Katsomo-palvelusta.

Tuoreimmat aiheesta

Autot