Kyllä se vaan on niin, etteivät ne superautot ja kaupunkimaasturit aina jaksa kiinnostaa. Ihminen tarvitsee joskus paluun juurillensa, jotta se ymmärtäisi paremmin tätä päivää.
Minä ja Markku Alén olimme historiallisen aikamatkan tarpeessa. Kun näimme 50 vuotta vanhan Kontio-Sisu-kuorma-auton Parolannummen varuskunnan harjoituskentällä, innostuimme tuottajankin mielestä pitkästä aikaa.
– Me pojat ihastelimme tällaisia kuormureita aikoinaan Karkkilan kulmilla. Nää on äijä-laitteita, Markku nostalgisoi.
– Minäkin ihastelin näitä läpi 1970-luvun aina 1980-luvulle asti, totesin Kontion 64 vuoden historiaan ja samanikäiseen Aléniin viitaten.
Sora-autojen kuningas kiersi aktiivisesti maanteitä monet vuosikymmenet. Nyt Kontio-Sisu on ansaitulla eläkkeellä. Oittilaisen kuorma-autoharrastajan Hannu Sirolan entisöimä työkone vierailee nyt eri tapahtumissa, messuilla ja kuvauksissa. Vähän kuin Alén. Markkukin käy legenda-ralleissa, auto-ohjelmissa ja muistelee torikahviloissa ihmisten kanssa vanhoja Lancia-aikoja.
– Tämä menee Tervis jo v...tuilun puolelle, Markku otti kantaa.
– Mutta sekä sinä että Kontio olette iso osa suomalaista autoilukulttuuria, vastasin viipymättä.
– Kelpaa. Jatketaan kuvauksia, lisäsi Alén.
Kontio-Sisu oli todellakin työkone, sanan varsinaisessa merkityksessä. "Käsipelihommia", niin kuin Alén kommentoi. Ei ollut ohjaustehostinta. Jarrua sai todellakin painaa, ei vaan käytetty kengänpohjaa polkimilla. Vaihteen vaihto sujui seuraavasti:
1. Kytkin pohjaan
2. Vaihdekeppi vapaalle
3. Nosta kytkintä
4. Paina kytkintä
5. Vaihda vaihde
Muistisäännön lisäksi vaihdevälit olivat niin pienet, että Markku sai kuulla vieressäni erinäisiä kertoja epäonnistuneen vaihteenvaihdon tuomaa ilkeää rohinaa laatikosta.
Mutta kyllä oli tyylillä tehty. Kuljettajan työhuone eli ohjaamo oli terästä, ja ennen kaikkea valoisa. Tuulilasi oli kulmista pyöristetty, jotta näkyvyys olisi parempi. Kontion omistaja Sirolan Hannu on ollut tarkka siitä, että kuorma-auto mukailee alkuperäistä vuoden 1963 mallia. Silloin autossa oli jo kierroslukumittari. Eikä ollut läpivientiä, joten riippupolkimien alta ei tuivertanut kylmä viima eikä hiekkapöly. Ja edistyksellisyydestä kertoo myös se, että autoon sai lisälaitteena jo silloin tasauspyörästön lukituksen.
– Kyllä mä muistan kuinka Kontiot liukasteli tyhjällä kuormalla jäisillä teillä. Tasasuspyörästö lukitus on ollut kuskeille suuri apu, Markku muisteli.
– Täytyy muistaa, että silloin näillä joutui ajamaan ihan tosissaan. Tämän päivän kuskit kunnioittavat näitä pelejä, ja sen ajan kuljettajia. Tulen aina hyvälle tuulelle, kun näen näitä, Alén lisäsi.
Kuvauspäivän kruunasi Sisun maastokuorma-auto E13TP 8x8. Nimestään huolimatta auto oli ohjaukseltaan yllättävän kevyt ja ennenkaikkea helppokäyttöinen.
– Ensin käännetään päävirtakatkaisimesta. Sitten vain avaimesta käyntiin. Käsijarru pois päältä ja automaattivaihteisto vie siihen suuntaan mihin ajetaan. Tosin jalka suoraksi, jotta saadaan Caterpillarin 440-hevosvoimaisesta moottorista kaikki irti, oli Alénin opastus laitteeseen.
Kuulostaa helpolta. Mutta se, että eteneminen on ketterää ja varmaa, vaikka etuakseleiden päällä on noin 30 tonnia painoa. Jokainen pyörä kuitenkin vetää ja akselia voidaan lukita.
– Kyllä ajoneuvon massa unohtuu tässä kepeydessä. Kun antaa vaan kaasua, niin ei ole pelkoakaan, että tämä jäisi johonkin kiinni, Markku hekumoi.
Kuorma-autoa käytetään materiaalikuljetuksiin ja vetotehtäviin, tutka-ajoneuvona ja ilmatorjuntatutkien alustoina. Sisulla on takataskussaan myös 10x10-tuote, joka on suunniteltu esim. öljykenttien hoitoon. Sisu on luovuttanut jo kaksi kappaletta uutta väkivahvaa tuotettaan Romanian Karpaattien öljykentille.
– Kyllä tätä vahvaa Sisun alustaa halutaan hyödyntää siviilipuolellakin. Hytin väri vaan muuttuu ja pituutta tulee neljä metriä lisää, ylpeili Sisu Auto Trucksin myynti-ja markkinointijohtaja Jani Koskinen.
Markulla ja minulla oli heti Sisulle parannusehdotuksia 8x8:lle.
– Sivuikkunoihin pyyhkijät, ehdotin viipymättä.
– 500 heppaa lisää laatikkoon, oli Markun odotettu kommentti.
– 440 hevosvoimalla mennään koko ajan limitillä. Pitäisi aina olla hiukan poweria varastossa", Alén jatkoi.
Testiajon aikana utelin Markulta hänen armeijataustaansa.
– Olin Santahaminan kuninkaallisessa kranaatinheitinkomppaniassa, hän kehuskeli.
– Siellä oli lisäkseni jääkiekkolegendat Seppo Repo ja Leuka Mononen.
– Mitä sinäkin siellä teit, kysyin hiukan ymmyrkäisenä.
– Olin lomilla. Mutta mulla oli kyllä kuninkaallinen palvelu. Kaikki pyörät vetivät, Markku nauroi.
Niin Markkua niin Markkua.
---
Markku Alénin ja Marko Terva-ahon Sisu-seikkailun ensiesitys oli Teknavin tv-ohjelmassa MTV3-kanavalla keskiviikkona 15.4.2015. Jos missasit jakson, niin sen voi katsoa Katsomo-palvelusta.