Ilkka-yhtymä aloitti maaliskuun lopulla lomautukset. Enintään 90 päivän lomautukset kohdistuivat noin 120 henkilöön.
Lomautukset jatkuivat vielä kolmannen vuosineljänneksen aikana, mutta ne kohdistuivat pienempään henkilömäärään kuin huhti-kesäkuussa.
Tänään Ilkka-yhtymä ilmoitti sen liikevaihdon kasvaneen heinä-syyskuussa noin 11,5 miljoonaan euroon, kun se vuotta aiemmin oli 8,6 miljoonaa euroa. Oikaistu oman toiminnan liikevoitto oli 986 000 euroa.
Liikevaihdon kasvu on seurausta yrityshankinnoista, joita konserni on tehnyt viime vuoden aikana ja tämän vuoden tammikuussa.
Toimitusjohtaja Olli Pirhonen sanoo tiedotteessa, että konsernin keskeisenä tavoitteena on ollut liikevaihdon kääntäminen merkittävään kasvuun. Hän sanoo, että toimenpiteet tavoitteen saavuttamisessa näkyvät vuosineljänneksen liikevaihdon kasvussa, joka oli 32,7 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna.
Poikkeustila vaikuttanut merkittävästi ilmoitusmyyntiin
Pirhonen sanoo tiedotteessa, että koronavirusepidemian vaikutukset konsernin eri osiin vaihtelevat suuresti. Hän sanoo, että konsernin uusissa liiketoiminnoissa epidemian vaikutukset ovat rajatumpia.
– Digitaalisten markkinointipalveluiden sekä viestinnän ja markkinoinnin teknologiapalveluiden kysyntä on ollut vakaampaa koronatilanteen osaltaan vauhdittaessa yritysten panostuksia digitaalisten palveluiden kehitykseen, hän sanoo.
Joidenkin palvelujen osalta on nähty jopa kysynnän lisääntymistä. Pirhosen mukaan sisältötuotot ovat myös säilyneet kohtuullisen vakaina epidemiasta huolimatta.
Pirhonen sanoo, että ilmoitusmyyntiin poikkeustilan vaikutus on sen sijaan ollut merkittävä ja samanlainen kehitys on ollut nähtävissä myös painopalveluissa.
– Kolmannen vuosineljänneksen aikana ilmoitusmyynnin kehitys elpyi hieman edelliseen vuosineljännekseen verrattuna, mutta markkinatilanne jatkui erittäin haastavana. Samanlainen kehitys oli nähtävissä myös painopalveluiden osalta, Pirhonen sanoo.
Pidemmän aikavälin vaikutukset riippuvat epidemian toisen vaiheen etenemisestä ja rajoitustoimien laajuudesta ja niiden vaikutuksista yleiseen taloudelliseen tilanteeseen Suomessa.
Liikevaihdon arvioidaan nousevan
Konsernin media- ja markkinointipalveluiden liikevaihto laski heinä-syyskuussa 4,2 prosenttia. Liikevaihdon lasku johtui erityisesti ilmoitustuottojen 19 prosentin laskusta edelliseen vuoteen verrattuna.
Painopalveluiden ulkoinen liikevaihto laski kolmannen vuosineljänneksen aikana 12,7 prosenttia ja oli noin 964 000 euroa.
Konserni pitää kuluvan vuoden näkymän ennallaan, vaikka nykyisissä poikkeusolosuhteissa niihin liittyy edelleen paljon epävarmuutta.
Konsernin liikevaihdon arvioidaan nousevan edellisvuodesta yritysostojen ansiosta. Koronavirusepidemia ja siihen liittyvät rajoitustoimet puolestaan heikentävät liiketoiminnan kannattavuutta, joten oikaistun oman toiminnan liikevoiton arvioidaan laskevan edellisvuodesta.