Julkaisimme viime viikolla Antin kuvaaman kojelautakameravideon, jossa Mercedes-Benz-merkkinen farmariauto ajoi vasemmalta päätietä ajaneen Antin eteen. Kysyimme liikenneturvallisuusasiantuntijamme, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaisen mietteitä tapahtuneesta.
Kojelautakamerat yleistyvät autoissa koko ajan. Paikassaan kamerasta voi olla hyötyä, mutta ilmiöllä on myös varjopuolensa.
Tienkäyttäjien keskuudessa vallitsee nykyään ikävä vastakkainasettelu. Toisten tekemisistä haetaan mielellään virheitä ja toisten tekeminä sellaisetkin virheet ärsyttävät, joihin myös itse tulee syyllistyttyä. Kojelautakameralla kuvatut videot ovat omiaan tehostamaan tätä ikävää ilmiötä. Sosiaalisessa mediassa vauhdilla leviävillä videoilla lietsotaan sitten vihaa virheen tehnyttä autoilijaa kohtaan.
Kuten monesti aiemminkin olen kirjoituksissani todennut, fakta on, että kaikki ihmiset tekevät virheitä – myös liikenteessä. Syyllistämisen sijasta tehokkaampaa olisikin miettiä, miten voi jatkossa välttyä vastaavalta vaaratilanteelta. Tähän pohdintaan kokovartalopeili on monesti kojelautakameraa suositeltavampi vaihtoehto.
Miksi farmariauto ajoi eteen?
Käytännössä pelkän videon perusteella on mahdotonta sanoa yhtä selkeää syytä, miksi farmariauto ajoi Antin eteen väistämisvelvollisuudestaan huolimatta. Käytännössä voimme vain arvailla asiaa. Tässä pari mahdollista teoriaa monien muiden lisäksi:
Teoria 1:
Antti kertoi tien olleen peilijäässä. Yleensä tämä kurjuus vielä maksimoituu risteysalueilla, joilla kiihdytellään ja jarrutellaan paljon.
On erittäin mahdollista, että vanhan takavetoisen farmariauton kuljettaja on arvioinut tien pinnan liukkauden väärin ja ajatellut ehtivänsä turvallisesti. Liukkaus on kuitenkin yllättänyt hänet eli vetävät takarenkaat ovat kevytperäisessä autossa alkaneet sutia, jolloin liikkeellelähtö ja nopeuden kiihtyminen ovat tapahtuneet paljon suunniteltua hitaammin.
Kukapa meistä ei olisi joskus arvioinut väärin tienpinnan liukkautta?
Teoria 2:
Kaksi Antin edellä ajanutta autoa ovat aikeissa kääntyä risteyksestä vasemmalle. He ovat siirtyneet ryhmityskaistalle ja peittävät vasemmalta lähestyvän farmariauton kojelautakameran kuvissa sangen tehokkaasti ja pitkään. Käytännössä kyseiset autot plokkaavat näkyvyyden myös toiseen suuntaan. Farmariauton kuljettaja ei siis näe Antin autoa, joka jää kääntyvällä kaistalla olevien autojen taakse piiloon.
Vastaava tilanne on esitetty oheisella videolla – tosin videolla sivutieltä tuleva tulee vastakkaiselta puolelta. Periaatteessa vastaavasta tilanteesta on kuitenkin kysymys.
1:49
Liittyjän tulisi ehdottomasti odottaa, että näköesteinä olevat muut autot ovat menneet ennen omaa liikkeellelähtöpäätöstään. Valitettavasti kaikki kuljettajat eivät kuitenkaan tiedosta tilanteeseen liittyvää riskiä ja toimivat ajattelemattomasti.
Riskien tunnistaminen ajoissa auttaa
Eräs turvallisen ajamisen keskeisistä elementeistä on kyky tunnistaa riskejä. Kun kanssa-autoilija tekee liikenteessä virheen, voi hyvän riskientunnistustaidon omaava kuljettaja vielä välttää onnettomuuden omalla ennakoinnillaan.
Palataan tämän tiedon nojalla kojelautakameran videoon ja Antin autoon. Mitä pidempää turvaväliä pitää edellä ajavaan, sitä pienempi riski on jäädä katveeseen edellä ajavan siirtyessä ryhmityskaistalle.
Hyvä kysymys on, oliko Antilla riittävästi turvaväliä edellä ajavaan risteystä lähestyttäessä.
Kun edellä ajava auto kytkee suuntamerkin ja siirtyy ryhmityskaistalle, on aina syytä tiedostaa, että kääntyvä auto saattaa aiheuttaa näköesteen sivutieltä tulijalle. Ennakoiva kuljettaja nostaa kaasun ylös saman tien, tarvittaessa jopa hiljentää kevyesti jarruttamalla ja pyrkii katseellaan etsimään mahdollista sivutieltä tulijaa. Näin toimien hän saa tarvittaessa aloitettua jarrutuksen aiemmin ja alhaisemmasta nopeudesta, jos joku väistämisvelvollisuudestaan huolimatta pyyhkäiseekin eteen.
Hyvä turvalaite saattaa vielä pelastaa
Esimerkkitapauksessamme vältyttiin hiuksenhienosti onnettomuudelta. Antti kiitteli tilanteessa renkaiden jääpitoa.
Video olikin hyvä osoitus siitä, että kahden auton välisen vaaratilanteen syntyminen on aina kahden kauppa. Virheitä tapahtuu ajamisen eri osa-alueilla, molemmissa autoissa – siitäkin huolimatta, että vain toinen olisi juridisesti syyllinen onnettomuuteen. Hyvät aktiiviset turvalaitteet, tässä tapauksessa asialliset nastarenkaat, antavat tiettyyn rajaan saakka anteeksi ihmisille tyypillisiä, inhimillisiä virheitä.