Auton kaista-avustin voi hämääntyä kriittisellä hetkellä: "Saattaa yllättää kohtalokkaasti"

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka lauantai. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot@mtv.fi.

Kysymys: Hankin auton, jossa on kaista-avustin. Miten sen olemassaolo pitää huomioida?

Vastaus: Kaista-avustin pyrkii pitämään auton omalla kaistalla, jos kuljettaja nukahtaa, saa sairauskohtauksen tai joku muu tekijä varastaa hänen huomiotaan olennaisesta, ajamisesta. Sen käyttöön liittyvät kuitenkin omat niksinsä, jotka on hyvä tietää.

Kaista-avustin on turvallisuuden kannalta olennainen ja siksi suosittelenkin sellaisen hankkimista autoon tieltä suistumisten ja kohtaamisonnettomuuksien mahdollisuuden pienentämiseksi.

Älä luota sokeasti

Kuten monissa muissakin varusteissa, myös kaista-avustimessa, on kuitenkin omat lieveilmiönsä, jotka käyttäjän on olennaista huomioida: Tekniikka saattaa erehtyä luulemaan tien pinnassa olevaa jääuurretta, asfaltin saumaa, railoa, nopeusrajoitusmerkintää tms. kaistaviivaksi ja tehdä yllättävän ohjausliikkeen täysin odottamattomasti ja tarpeettomasti. 

Vastaavasti tietyömailla vanhat tiemerkinnät hämäävät näitä järjestelmiä varsin usein. 

Tällaisissa tilanteissa on tärkeää, että kuljettajalla on molemmat kädet tiukasti ohjauspyörässä, jolloin kaista-avustimen ohjausliike on käsivoimin voitettavissa. Yhdellä kädellä, sormilla tai pahimmassa tapauksessa ilman käsiä ohjaavan kuljettajan avustimen toiminta saattaa yllättää kohtalokkaasti – erityisen petollinen yhtäkkinen ja turha ohjausliike on tien pinnan ollessa liukas.

Sivuttaissiirtymät suuntamerkillä

Mikäli tien pientareella liikkuu kevyttä liikennettä, jota on tarkoitus kohdata tai ohittaa, on aina syytä kytkeä suuntamerkki vasemmalle ennen siirtymistä lähemmäs keskiviivaa. Suuntamerkki kytkee kaista-avustimen tilapäisesti pois toiminnasta. Ilman suuntamerkkiä järjestelmä saattaa tulkita keskiviivan viereen siirryttäessä, että auto on ajautumassa vastaantulevien kaistalle ja vastaa tilanteeseen kääntämällä ohjausta äkkinäisesti oikealle – siis kohti pientareella kulkevaa kevyttä liikennettä. Tästä syntyy vaikutelma, että auto ikään kuin yrittämällä yrittäisi törmätä tien piennarta käyttävää päin.

Täysin vastaava tilanne syntyy, jos ajoradan vierellä, linja-autopysäkillä tai pientareella on pysähtyneenä ajoneuvo, joka on tarkoitus ohittaa. Tällöinkin suuntamerkki on vastaavan tilanteen välttämiseksi syytä kytkeä päälle, vaikka sivuttaissiirtymä jäisikin maltillisen pieneksi.

Kaikesta huolimatta tärkeä turvavaruste

Kaista-avustimen käyttö vaatii siis totuttelua ja edellä kuvaamistani varoittavista esimerkeistä huolimatta kannustan sen käyttöön. Hölmöintä on, että autossa on kaista-avustin, joka on asetuksista poistettu käytöstä pysyvästi.

Valitettavan usein myös osa automyyjistä kytkee järjestelmän pois koeajoautoista ja kannustavat sen poiskytkemiseen muutenkin. Taustalla lienee pelko siitä, että järjestelmään tottumaton jättäisi kyseisen automallin valitsematta, kun kokevat sen vetelevän. Tilanne olisi kuitenkin hoidettavissa perehdytyksellä ja turvallisuushyödyillä perustellen.

teppoboksi teppo vesalainen

Lue myös:

    Uusimmat