Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.
Kysymys: Millaisia virheitä autoilijat tyypillisesti tekevät, kun heitä ohitetaan?
Vastaus: Lähtökohtaisesti en pidä siitä, että toisten tienkäyttäjien tekemisistä haetaan virheitä, koska jokainen meistä tekee niitä päivittäin. Aina, kun toisen tienkäyttäjän tekemä virhe alkaa ärsyttää, kannattaakin miettiä, oletko itse joskus toiminut vastaavalla tavalla. Tulet huomaamaan, että aika usein olet.
Tarjoilen tässä eväät ohituksen onnistumiseen ohitettavan näkökulmasta – sen enempää virheitä tai syyllisyyttä korostamatta.
Auton paikka kaistalla
Tieliikennelain 9 § määrittelee ajoneuvon paikan kaksisuuntaisella ajoradalla: Ajoneuvoa on ajoradalla kuljetettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.
Vastaavasti tieliikennelain 19 § määrittelee ajolinjan ohitettavalle: Ohitettavan on, havaittuaan ohituksen vasemmalta, pysyteltävä niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista.
Auton oikean puolen renkaiden pitäisi siis kulkea suhteellisen lähellä reunaviivaa ellei liikennetilanne muuta edellytä. Käytännössä tämä on helppo varmistaa sivupeiliin vilkaisemalla. Hyvin usein auton paikka on oikea, kun kuljettaja ajaessaan istuu itse keskellä ajokaistaa. Kannattaa kokeilla.
Oikein sijoittumalla autoilija pystyy helpottamaan takaa lähestyvän toimintaa monin tavoin: Ohitusta suunnittelevan autoilijan on helpompi havainnoida turvallista ohituspaikkaa ja mahdollista vastaantulevaa liikennettä, kun edellä menevä ajaa oikeassa reunassa. Vastaavasti letkassa edempänä ajavan, vasemmalle kääntymistä aikovan, merkinannot näkyvät paremmin myös taaempana jonossa ajaville.
Toki auton paikan suhteen on syytä käyttää myös tervettä maalaisjärkeä – erityisesti näin talvikeleillä. Jos tiessä on jääpinta, jossa on syvät ajourat, on järkevämpää ajaa urien pohjalla kuin lipsutella jääpolanteiden päällä.
Taustan seuraaminen
Autoilijan tulee seurata myös takana olevia tapahtumia aktiivisesti. Mikäli takapuskuriin liimautuu joku, on enemmän kuin todennäköistä, että hän aikoo ohittaa. Tällöin on syytä valpastua entisestään ja seurata tarkasti tilannetta sekä edessä että takana.
Mikäli takaa tuleva valikoi ohituspaikan huolimattomasti, voi ohitettava estää vaaratilanteen syntymisen omalla toiminnallaan. Vaaran uhatessa ohitukseen lähtevää on syytä varoittaa väläyttämällä suuntamerkkiä vasemmalle. Tämä toivottavasti saa hänet luopumaan aikeestaan.
Mikäli olet itse aikeissa ohittaa ja sinulle näytetään ohitusmerkkiä, et saa kuitenkaan luottaa siihen liiaksi. Ohitukseen lähtevän on aina varmistettava, että ohitus voi tapahtua turvallisesti.
Nopeudensäätely
Tieliikennelain 19 §:ssä painotetaan myös, ettei ohitettava saa lisätä nopeutta. Kuitenkin aika usein näin tapahtuu – valitettavasti. Ilmiöön on olemassa monia syitä:
- Ohituskaistan alkaessa tie levenee ja saa aralle kuljettajalle aikaan turvallisuuden tunteen. Tämä ilmenee tahattomana nopeuden nostona.
- Ajatuksissaan oleva kuljettaja havaitsee nopeutensa pudonneen, kun ohittaja on rinnalla, ja sen enempiä toimintansa turvallisuusvaikutuksia ajattelematta nostaa nopeuttaan.
- Nopeusrajoitus on juuri muuttunut suuremmaksi ja ohitettava pyrkii nostamaan nopeutensa uutta rajoitusta vastaavaksi huomaamatta samalla käynnistynyttä ohitusta.
- Ohituspaikkana on alamäki, jossa ohitettavan vauhti kiihtyy huomaamatta itsestään.
- Ohitettava pyrkii ”kouluttamaan” ohittajaa ja viestimään nopeutta nostamalla, ettei ohittamisessa ole järkeä tai ettei se ole turvallista.
Ohitettava ei siis välttämättä nosta nopeutta tahallaan, vaikka moni ohittaja niin ajatteleekin. Rohkenenpa väittää, että jokainen meistä on syyllistynyt tuohon tahattomaan nopeudennostoon joskus ajaessaan, vaikka laki sen selkeästi kieltääkin. Se on inhimillistä – kuten jo aiemmin totesin, kaikki ihmiset tekevät virheitä.
Liikenteessä maallikkojen ei ole syytä ryhtyä edellä kuvatulla tavalla ”kouluttamaan”, vaikka takana olisikin kuinka monen miljoonan kilometrin ajokokemus hyvänsä. Tällaisen kotikutoisen ”kouluttajan roolin” omaksuminen on omiaan lisäämään vaaraa ja pahentamaan tilannetta entisestään.
Mikäli ohittaja on tehnyt havainto- tai arviointivirheen, viisas ja vastuuntuntoinen ohitettava ”kouluttamisen” sijaan hiljentää nopeuttaan ja pyrkii näin omalta osaltaan kompensoimaan ohittajan tekemää virhettä. Ohitettavan hyvällä ennakoinnilla vaaralliselta vaikuttanut tilanne saadaan monessa tapauksessa saatettua takaisin turvalliseksi.
Valojen käyttö
Ohitus on aina erityistilanne. Pimeällä tiellä kaikki tarvittava valo on tervetullutta. takaa lähestyvän auton on vaihdettava lähivaloille siinä vaiheessa, kun hän erottaa edellä ajavan värin tai ääriviivat. Mikäli edellä ajava kokee häikäistyvänsä takaa tulevan valoista, voi hän kääntää taustapeilin hämäräasentoon. Sen jälkeen takaa lähestyvän valot eivät enää häikäise.
Ohittajan tulee vaihtaa takaisin kaukovaloille vastaantulijan kaistalla, kun hänen autonsa nokka on ohitettavan auton perän kohdalla. Mikäli ohitettava samalla hetkellä tuijottaa vasempaan sivupeiliin, ohittajan kaukovalot toki häikäisevät. Ongelma on vältettävissä sillä, että ohitettavan auton kuljettaja havainnoikin nämä muutamat sekunnit peilin sijaan eteenpäin.
Ohitettavan puolestaan tulisi vaihtaa lähivaloille vasta siinä vaiheessa, kun ohittajan molemmat takavalot tulevat näkyviin tuulilasin läpi katsottuna. Kun ohittaja on edennyt riittävän pitkälle, voi ohitettu vaihtaa taas takaisin kaukovaloille. Mikäli ohitettu arvioi etäisyyden väärin, ja vaihtaa kaukovalot päälle liian aikaisin, voi ohittanut auto estää häikäistymisensä kääntämällä taustapeilin hämäräasentoon. Yhä useammassa uudessa autossa tämä peilin hämärtyminen tapahtuu muuten jo automaattisesti, toiminnon ollessa aktivoituna.
Yhteispeliä
Ohitustilanteet, kuten kaikki muukin liikenteessä liikkuminen on yhteispeliä. Jokainen tekee tässäkin pelissä virheitä, joita muiden joukkuekavereiden on pyrittävä omalla toiminnallaan kompensoimaan. Liikennepelissä ei saa olla vastustajia – sen sijaan asiallinen syöttö lapaan oikealla hetkellä saattaa pelastaa joskus myös oman henkesi.