Tuore tutkimus paljastaa, että aikaa vievän nettishoppailunkin voi jättää tekoälyn harteille.
Markkinointiyritykset Mindshare ja J. Walter Thompson London julkaisivat Speak Easy -tutkimuksen, jossa on tutkittu yli tuhannen brittiläisen älypuhelinomistajan suhtautumista virtuaaliavustajiin, kuten Applen Siriin, Amazonin Alexaan ja Googlen Homeen.
Painavin syy turvautua digitaaliseen ääniavustajaan on sen tehokkuus. Käyttö on kätevää, helppoa ja nopeaa. Koska ihminen ehtii lausua jopa 150 sanaa minuutissa, esimerkiksi ostosten tekeminen netissä mikrofonin avulla on kolme kertaa nopeampaa kuin tavallisia sovelluksia käyttäen.
Palvelua käyttävät nuoret, varakkaat miehet
Ääniohjauksen käyttöaste on kuitenkin vielä pieni. Googlen äänihakua ja Applen Siriä hyödyntää 11 prosenttia käyttäjistä, Amazonin vuonna 2016 markkinoille tuomaa Alexaa käyttää älypuhelimen omistajista neljä prosenttia.
Suurin osa käyttäjistä on nuoria, miespuolisia ja varakkaita. Tutkimus kuitenkin paljastaa, että 37 prosenttia kaikista älypuhelinkäyttäjistä hyödyntää digitaalista ääniapua vähintään kerran kuussa jollakin tavalla.
Äänen käyttöä julkisilla paikoilla ujostellaan
Suurin syy vältellä virtuaaliavustajan käyttöä julkisilla paikoilla on häpeän tunne. Ääniohjauspalveluja hyödynnetäänkin nimenomaan kotioloissa tai esimerkiksi autoa ajaessa.
– Ehkäpä kotikäytön lisääntyminen tekee digitaaliavustajien käytöstä normaalimpaa ja ujostelu katoaa ajan myötä, toivoo IBM Watsonin Euroopan teknologiapäällikkö Duncan Anderson tutkimusraportin yhteydessä.
Säästä puhuminen suosituinta
Digitaalista ääniavustajaa käyttävistä 45 prosenttia sanoo käyttävänsä ääniohjausta siksi, että se on hauskaa. Digitaalisen avustajan vitsit naurattavat vielä ja uutuudenviehätys houkuttelee käyttäjiä.
Ääniohjausta hyödynnetään nimenomaan kysymys-vastaus -tilanteissa, jolloin digitaaliselta avustajalta voidaan tiedustella päivän säätä tai reittiohjeita. Tulevaisuudessa esimerkiksi ravintolan varaaminen voi tapahtua nimenomaan äänipalvelun avulla.
Lähde: Speak Easy
***
10:00