Ukrainalaislentäjät opiskelevat täyttä häkää länsihävittäjien käyttöä – "Ei kannata mennä oikomaan tai voi käydä huonosti"

Ennen kuin yhdysvaltalaisvalmisteiset F-16-hävittäjät puolustavat Ukrainan ilmatilaa, on edessä iso lentäjien ja mekaanikkojen koulutusoperaatio.

Ainakin Hollanti, Norja ja Tanska aikovat luovuttaa F-16-kalustoa Ukrainalle. Yhdysvaltain puolustusministeriö taas kertoi elokuussa, että se aloittaisi F-16-lentäjien ja mekaanikkojen koulutukset lähikuukausina. Tanska ilmoitti elokuun lopulla, että ensimmäiset ukrainalaiset ovat jo kursseilla. Ukrainan pitkään pyytämä hävittäjäapu on siis käynnissä.

Mutta mitä vaaditaan, jotta ukrainalaiset oikeasti voisivat puolustaa ilmatilaansa länsihävittäjillä? Millainen ja kuinka pitkä koulutuspolku lentäjillä ja mekaanikoilla on luvassa? Ilmasotaopin pääopettaja Tomi Lyytinen Maanpuolustuskorkeakoulusta kertoo, että edessä on useita askelia.

Moniosainen oppi

Länsihävittäjiin pitäisi kouluttaa jo ensivaiheessa kymmeniä ukrainalaislentäjiä. Jos kurssit joudutaan aloittamaan ilman minkäänlaista lentokokemusta, vie koulutus Lyytisen arvioissa kaksi vuotta. Jos koulutettavalla on jo lentotaustaa, vaikkakaan ei hävittäjäkokemusta, selvittäneen vuodella. Kokeneilla hävittäjälentäjillä koulutus voi olla puoli vuotta tai jopa tätä lyhyempi.

Ohjekirjallisuus ja teoriakoulutus ovat englanninkielisiä. Kun englannin tasotestit on läpäisty, alkaa teoriakoulutus.

– Tämän jälkeen aloitetaan peruslentokoulutus eli opetellaan lähtemään lentoon ja laskeutumaan tällä uudella kalustolla. Kun se on turvallista, voidaan aloittaa varsinainen taistelukoulutus.

Tällöin pitää omaksua hävittäjän asejärjestelmien, kuten erityyppisten ohjusten, käyttö.

– Näiden opetteleminen on myös kohtuullisen isotöistä ja vaativaa, Lyytinen sanoo.

Vasta kun kaikki tämä on hallussa, voidaan siirtyä varsinaiseen taktiseen koulutukseen eli siihen, miten ilmataistelua käydään niin, että koneella pystytään operoimaan mahdollisimman tehokkaasti. Koulutuksesta osa toteutetaan simulaattoreissa. Tämän jälkeen on, Lyytisen sanoin, ainakin teoriassa sotakelpoinen ohjaaja.

Ilmavoimien ja Puolustusvoimien entinen komentaja, nykyinen kansanedustaja Jarmo Lindberg (kok.) muistuttaa koulutuksen perimmäisistä päämääristä.

– Tavoitteena on, että koulutus annetaan niin, että itse uskotaan, että taistelusta selvitään. Ei kannata mennä oikomaan tai voi käydä huonosti.

Satoja mekaanikkoja huoltoon

Koko läntisen hävittäjäkaluston käyttöönoton suurin pullonkaula ei sittenkään ole lentäjien koulutus. Mekaanikkoja tarvitaan Ukrainassa satamäärin.

Hävittäjät ovat kovassa kulutuksessa. Jarmo Lindberg arvioi, että hävittäjistä noin kolmannes on koko ajan huollossa.

– Yksi hävittäjälentotunti vaatii noin neljästä kymmeneen tuntia huoltoa.

Mekaanikkojen koulutuksessakin ensimmäiseksi vastaan tulee kielitaito. F-16:n ohjekirjat ja huoltomanuaalit ovat englanniksi.

Jarmo Lindberg huomauttaa, että kielitaitovaatimuksista ei voida tinkiä.

– Tämä ei ole mitään normaalia kouluenglannin sanastoa. Se on teknistä, hyvinkin erikoissanastoa ja se on pakko osata hyvin.

Huoltoja on kolmen tasoisia, kertoo Lyytinen. Normaali käyttöhuolto tarkoittaa, että kone tarkastetaan laskeutumisen jälkeen seuraavaa lentoa varten, se tankataan ja sen aseistus täydennetään.

Lisäksi koneisiin on tehtävä erilaisia pikakorjauksia. Tämä edellyttää jo asiantuntijuutta esimerkiksi moottoreista ja hydrauliikasta. Järjestelmien toiminnan oppiminen vie useita kuukausia.

Kaikista vaativimpien eli raskaiden huoltojen järjestäminen vaatii osaavan henkilöstön lisäksi huomattavaa infrastruktuuria, esimerkiksi lentokonehalleja ja nostimia.

Ukrainan hävittäjäapu käynnissä

– Hävittäjäapu Ukrainalle lähti liikkeelle, kun Yhdysvallat teki kesällä periaatepäätöksen, jossa hyväksyi F-16-hävittäjien luovuttamisen Ukrainan käyttöön.

– Tanska on ilmoittanut antavansa kaikkiaan 19 yhdysvaltalaisvalmisteista F-16-hävittäjää Ukrainalle.

Hollanti luovuttaa niin ikään hävittäjiä, mutta määrä on vielä auki.

– Myös Norjassa on tehty hävittäjäapupäätös.

– Esimerkiksi Yhdysvallat on kertonut aloittavansa lentäjien ja mekaanikkojen kouluttamisen lähiaikoina.

– Ruotsissa tiedotusvälineet ovat kertoneet, että maan hallitus aikoo selvityttää edellytykset Gripen-hävittäjien luovuttamiseen Ukrainan käyttöön.

– Puola ja Slovakia antavat Ukrainan käyttöön venäläis-neuvostoliittolaisperäisiä MiG-29-hävittäjiään.
 

Lue myös:

    Uusimmat