Ukraina taistelee hyökkääjäänsä vastaan osin länsimaalaisella kalustolla. Uusimpina täydennyksinä Ukrainan puolella rintamaa on nähty Yhdysvaltojen lahjoittamia Abrams-taistelupanssarivaunuja ja ukrainalaislentäjät kouluttautuvat jo käyttämään maalle luvattuja F-16-hävittäjiä. Mutta milloin hävittäjiä nähdään tositoimissa?
MTV Uutiset Livessä vieraillut kokoomuksen kansanedustaja ja puolustusvoimien entinen tiedustelupäällikkö Pekka Toveri summasi haastattelussa tuoreimman länsiavun merkitystä Ukrainalle.
17:03
Toverin mukaan yhdysvaltalaisilla Abrams-taistelupanssarivaunuilla ei ole sen suurempaa merkitystä sodan kululle.
– Se on uudempi ja parempi panssarivaunu, parempi kuin yksikään venäläinen. Mutta ei se mikään ihmease ole.
– Kyllä sellaisenkin pystyy tuhoamaan nykyaikaisella panssaritorjuntaohjuksella. Jos se ajaa panssarimiinaan, sen telaketju katkeaa ja liike pysähtyy.
Lue myös: Onko Ukrainan vastahyökkäys epäonnistunut, Pekka Toveri? "Venäjä on oppinut virheistään"
Abramseilla ei sotaa ratkaista
Toveri muistuttaa, että muutaman kymmenen Abramsin merkitys kokonaismäärässä on marginaalinen, kun molemmilla osapuolilla on yli tuhat.
– Niissä suunnissa missä sitä käytetään, se antaa ukrainalaisille tiettyä taktista ylivoimaa, mutta niitä on niin vähän, että ei niillä sotaa ratkaista.
Lue myös: Tällainen on Abrams-panssarivaunu, joita Yhdysvallat nyt toimittaa Ukrainalle – "Suurimmat haasteet kaluston huollossa"
F-16- hävittäjien aikataulu?
Ukraina on myös saamassa F-16-hävittäjiä useista Euroopan maista ja lentäjien koulutukset ovat alkaneet.
Toveri uskoo, että F-16-hävittäjien käyttöönotto menee silti vääjäämättä pitkälle ensi vuoden puolelle. Kuinka pitkälle, se riippuu niihin liittyvästä kokonaisratkaisuista.
– Jos lähdetään nollasta rakentamaan, että nyt koulutetaan Ukrainalle F-16 lentäjät ja mekaanikot, huolto-, tuki- ja ylläpitojärjestelmä, silloin se on vajaan kahden vuoden projekti.
Nopeammin hävittäjät saadaan Ukrainan taivaalle, jos päädytään koulutuksen kannalta kevyempään ratkaisuun, jossa tärkeimmät huollot hoitaa länsi.
– Jos länsi ottaa vastuun niin, että koulutetaan vain lentäjät ja mekaanikot, se on nopeampaa. Silloin Ukraina pystyy lentämään ikään kuin etutukikohdista, tekemään lentoonlähtötarkastukset, tankkaamaan ja tekemään lennon jälkeiset huollot. Varsinainen tuki sen sijaan tapahtuisi lännen puolella, vaikka Puolassa tai jossain muussa maassa, lähellä Ukrainan rajaa.
Toveri ei kuitenkaan usko, että lännellä olisi valmiutta alkaa siirtää mekaanikkoja ja tukijärjestelmiä lähelle Ukrainaa ja hoitamaan hävittäjien huoltopuolta. Tästä syystä Toveri ennustaakin, ettei F-16-hävittäjillä lennetä Ukrainassa ennen vuoden 2024 loppua.
6:11