Suomen aluevesillä meren pohjassa lepää arviolta jopa 1 300 laivanhylkyä. Osa niistä on suuri ympäristöriski mereen valuvan öljyn takia. Sukellusrobottien avulla kartoitetaan, mitkä hylyt olisi syytä puhdistaa haitallisista öljyistä.
MTV Uutiset pääsi seuraamaan Helsingin edustalle uponneen laivanhylyn tutkintaa Rajavartiolaitoksen vartiolaiva Turvan kyydissä.
Miinalaiva Königin Luise upposi Helsingin sisääntuloväylälle syyskuussa vuonna 1941 osuessaan venäläiseen miinaan. Saksalaisalus oli ollut ennen toista maailmansotaa matkustajalaiva, joka muutettii sodan aikana uuteen tarkoitukseen.
Kaapelin päässä oleva sukellusrobotti lasketaan veteen, jossa se sukeltaa tutkimaan hylkyä reilun 40 metrin syvyyteen. Laitteella pääsee tarvittaessa 500 metriin asti. Robotti on varustettu kameroin ja paikannusjärjestelmin, ja sen sukellusmatkaa navigoidaan ja seurataan vartiolaivan ohjaamosta käsin.
– Robotilla ei tule kylmä eikä nälkä, niin sillä voi ajaa vaikka kellon ympäri tuolla veden alla. Pystytään menemään syvemmälle ja vaarallisempiin paikkoihin, eikä tarvitse ihmishenkeä riskeerata, kun laite tekee töitä, sanoo Turvan perämies, luutnantti Arthur Heickel.
Mitä hylystä sitten löytyi?
Königin Luisen aavemaisesta hylystä ei enää vahingollista öljyä löytynyt. Laivasta olisi kuitenkin myöhemmin tarkoitus poistaa ympäristölle haitallista elohopeaa.
Laivanhylkyjä haravoidaankin nyt urakalla. Ympäristöministeriö on käynnistänyt vesiensuojelun tehostamisohjelman, ja yhtenä osana miljoonahankkeesta kartoitetaan niin sanottuja riskihylkyjä.
Reilusta tuhannesta Suomen aluevesien laivanhylystä noin parikymmentä on arvioitu korkean riskin hylyiksi, joista pitäisi poistaa ympäristölle haitalliset öljyt.
Tänä vuonna lähinnä tutkitaan ja ensi vuonna tarkoituksena on toteuttaa muutamalle hylylle perusteellinen putsausoperaatio. Silloin käyttöön valjastetaan nyt nähtyä tutkimusrobottia järeämpää sukelluskalustoa.