MTV Urheilun F1-toimitus listaan jokaisen ajetun osakilpailun jälkeen viikonlopun onnistujat ja epäonnistujat. Kauden 2019 maailmanmestaruus ratkesi Valtteri Bottaksen voitosta huolimatta Lewis Hamiltonin eduksi Austinissa ajetussa Yhdysvaltain GP:ssä.
Bottas oli viikonlopun ykkönen vietyään nimiinsä sekä paalupaikan että kisan. Kuudennen mestaruutensa varmistanut Hamilton oli toinen ja Ferrareiden epäonnen hyödyntänyt Red Bullin Max Verstappen kolmas.
TOPIT:
1. Lewis Hamilton
Kuudennen maailmanmestaruuden hetkellä täytyy oikein muistuttaa itselle, että Lewis Hamilton joutui tosiaan odottamaan välissä kuusi vuotta ennen kuin valtasi seuraavan tittelinsä vuoden 2008 avausmestaruutensa jälkeen. Jos ei britti olisi onnistunut itse tärvelemään mahdollisuuttaan Kimi Räikköselle kaudella 2007, hän todennäköisesti olisi jo Michael Schumacherin rinnalla seitsemässä MM-voitossa. Vaikka Hamiltonilla on ikää jo 34 vuotta, hänen yhä korkealla tasolla pysyvä oppimishalunsa ja kyky vastata haasteisiin jättävät miettimään, kuinka pitkälle hän voikaan vielä yltää?
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
2. Valtteri Bottas
Ei riittänyt Valtteri 2.0. maailmanmestaruuden viemiseen Lewis Hamiltonilta. Pisteen johtoasema Azerbaidzhanin GP:n jälkeen vaihtui neljässä kisassa 36 pisteen tappioksi. Siitä Bottas ei enää koskaan toipunut. Seuraavaksi tulivat murheet Mercedes-sopimuksen jatkosta. Mutta kun miettii, missä asioissa suomalainen on ottanut kauden aikana harppauksia eteenpäin, vuosi on ollut erittäin vakuuttava – takamatka on vain ollut aivan valtavan suuri. Aika-ajot ovat menneet tähän asti Hamiltonille 12–7, mutta paalupaikat ovat nyt 5–4 Bottakselle. Kisavauhdissa ero näytti jossain kautta aivan valtavalta, mutta siinäkin Bottas on loppukaudesta tehnyt isoja oivalluksia, jotka palvelevat ensi vuotta erinomaisesti. Jos tämä oli nyt se, mihin Valtteri 2.0 riitti, niin siinä tapauksessa seuraava kehitysversio taistelee jo oikeasti maailmanmestaruudesta.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
3. Sebastian Vettel
Charles Leclercin tarjoaman luvunlaskun jälkeen Sebastian Vettel on noussut jaloilleen. Tällä kertaa ilmeisesti Austinin radan töyssyjen aiheuttama vaurio pilasi kisan heti alkuunsa, mutta aika-ajo oli 12 tuhannesosan tappioineen vakuuttava. Loppukauden kehityskulku on ollut erittäin positiivinen, mikä näkyy myös mestarikuskin olemuksessa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
4. Lando Norris
McLarenin piristyminen on ollut keskikastin ilahduttavin asia kuluvalla kaudella. Tällä kertaa Lando Norris nappasi jopa ykköstilan aika-ajon ensimmäisessä osiossa! Vahva tallikaveri Carlos Sainz kiri lopulta edelle lähtöruudukossa, mutta kisassa Norris otti omansa takaisin ollen seitsemäs.
5. Kimi Räikkönen
Alfa Romeon kisaviikonloppu oli taas mitä oli, mutta katsokaapa tätä Kimi Räikkösen lähtöä! 17. ruudusta suoraan 11:nneksi avauskierroksella. Kisavauhti ei vain taaskaan riittänyt MM-pisteille asti.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
FLOPIT:
1. Daniil Kvjat
Kaksi kisaa, kaksi taistelua viimeisistä pistesijoitusta ja molemmilla kerroilla putoaminen rangaistuksen takia. Meksikossa Daniil Kvjat puski Renault’n Nico Hülkenbergin ulos loppuratkaisussa ja haukkui tuomarit. Nyt hän kolaroi Sergio Perezin kanssa, sai taas rangaistuksen ja haukkui tuomarit. Kaiken lisäksi Perez kertoi Kvjatin aloittaneen ohitusyrityksensä jo keltaisten lippujen aikana. Tuo yksi piste saattoi lisäksi olla myös äärimmäisen kallis, sillä Racing Point meni sen ansiosta pisteellä Toro Rosson edelle miljoonien arvoisessa valmistajien MM-taistelussa.
2. Ferrari
Tappiota ei voi pitää mitenkään valtavana, ottaen huomioon kisassa koetut vastoinkäymiset, mutta voiko vastustajien protestoinnilla olla jo jotain vaikutusta punaisten vauhtiin? Ainakin Max Verstappen oli sitä mieltä. Red Bull teki Kansainväliselle autoliitolle FIA:lle kyselyn polttoainevirtausten rajoituksista (kohdistettuna tietysti Ferrariin), mutta mitään tutkintaa punaisia kohtaan se ei kuitenkaan poikinut. Siitä huolimatta Ferrarin suoravauhdit näyttivät heikentyneen merkittävästi yhdessä hetkessä. Tähän tarvitaan vielä lisänäyttöjä, mutta jokin vaikutus kilpailijoiden kuumotuksella on saattanut olla.