Autoteollisuuden asiantuntijan mukaan sähköautojen hankintatuet hyödyttävät myös polttomoottoriautoilijoita.
Suomalaiset ostavat ladattavia autoja nyt enemmän kuin koskaan. Tänä vuonna ensirekisteröidyistä autoista täyssähköautoja on ollut lähes 14 prosenttia ja ladattavia hybridejä noin 20 prosenttia.
Ladattavien autojen osuuden ennakoidaan yltävän tänä vuonna yhteensä jo lähes 40 prosenttiin rekisteröinneistä.
Euroopan nopeimmin kasvava sähköautojen latausalusta Virta järjesti keskiviikkona webinaarin, jossa alan ammattilaiset kertoivat toimittajille sähköautojen sekä niiden lataamisen tulevaisuudennäkymistä sekä sähkön riittävyydestä ladattavien autojen yleistyessä.
Lue myös: "Norjan sähköautoihmettä ei ole tehty kepillä, vaan porkkanalla" – autoalalla uskotaan, etteivät markkinat normalisoidu vielä vuosiin
Lue myös: Kuinka moni sähköauton hankkinut suomalainen aikoo palata polttomoottoriautoon? Vastaus voi yllättää
Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio oli yksi tilaisuuden puhujista, ja hän käytti puheenvuoronsa pääasiassa hankintatukien sekä niiden korottamisen hyödyistä kertomiseen.
Kallion mukaan hankintatuki ei avita pelkästään "rikkaita sähköautoilijoita", vaan ne ovat myös "köyhien polttomoottoriautoilijoiden" paras kaveri.
Auto ei tietenkään kerro mitään omistajansa lompakon paksuudesta, eikä raha ole suinkaan ainoa asia, mikä on sähköauton hankinnan esteenä, mutta Kallio tarjosi myös perustelut sille, miksi hän pitää hankintatukia positiivisena asiana isompaakin kuvaa ajatellen.
Kallio uskoo, että sähköautojen yleistyminen ajoneuvokannassa hyödyttää myös heitä, jotka eivät syystä tai toisesta pysty tai halua siirtyä sähköautoon – oli syynä sitten autojen korkea hinta tai mikä tahansa.
– Nopeampi sähköistyminen vähentää tarvetta nostaa jakeluvelvoitteita ja vähentää painetta polttoaineiden hintojen nostamiseen, hän perustelee.
Hankintatuet ovat Kallion mukaan avainasemassa liikenteen sähköistymisessä myös toista kautta.
– Jonkun se sähköauto on ostettava uutena, jotta niitä on myöhemmin käytettynä tarjolla edullisemmin, Kallio sanoo.
Lue myös: Töpseliautot yleistyvät vauhdilla, mutta riittääkö niille kaikille sähköä? Yksi asia saa alan ammattilaisen mietteliääksi: "Se vähän huolettaa"
Suomi on vuosia Norjaa ja Ruotsia perässä
Suomessa ajetaan Kallion mukaan keskimäärin 6 000–7 000 euron hintaisilla autoilla, mikä on hyvin kaukana uuden auton keskihinnasta, joka oli Suomessa vuonna 2021 noin 35 000 euroa. Keskimääräisen uuden ladattavan auton hinta oli lähes kaksinkertainen ei-ladattavaan bensiiniautoon verrattuna.
Pohjoismaisessa vertailussa Suomi ei pärjää alkuunkaan naapureilleen. Kallion mukaan Suomi on Norjaa liikenteen sähköistymiskehityksessä noin 7–8 vuotta perässä ja Ruotsiakin noin kolme vuotta.
Norjassa sähköautoilua tuetaan huomattavasti avokätisemmin kuin Suomessa, mistä johtuen norjalaisilla teillä liikkuukin jo noin 600 000 ladattavaa autoa. Ruotsissakin töpseliautoja on liikenteessä jo 350 000.
Suomessa sen sijaan oli toukokuun lopussa liikennekäytössä vasta runsaat 120 000 ladattavaa autoa, joista täyssähköautojen osuus oli noin 31 000.
"Hallituksen laitettava kättä syvemmälle taskuun"
Uuden sähköauton ostaja tai liisaaja on saanut Suomessa vuodesta 2018 lähtien 2 000 euron hankintatuen. Tuen voi käyttää enintään 50 000 euroa maksavan sähköauton ostamiseen.
Hallitus päätti huhtikuisessa kehysriihessään jatkaa sähköauton ostamisen tukemista. Uusi tukikausi alkoi tämän vuoden alussa, mutta sähköautojen lisääntyneestä kysynnästä johtuen tukeen tälle vuodelle varatut 7,5 miljoonaa euroa olisivat autoalan mukaan loppuneet toukokuussa.
Lue myös: Erittäin hyviä uutisia sähköautoilijoille: Keskon ja S-ryhmän latausverkostot kasvavat huimasti tänä vuonna
Loppuvuodelle myönnetty 9,5 miljoonan euron lisärahoitus tarkoittaa, että tukea voi käyttää vielä yli 4 500 sähköauton hankintaan.
Monet sähköautot ovat hankintahinnaltaan kuitenkin niin kalliita, ettei niiden kohdalla ole missään vaiheessa tarvinnut edes haaveilla hankintatuista. Kiihtyvä inflaatio myös nostaa autojen hintoja, mistä seuraa väistämättä se, että yhä useamman auton hinta nousee rajan yli, eikä tukea ole mahdollista saada niiden hankintaan.
Vaikka sähköautojen hintojen ennustetaankin pitkällä aikavälillä laskevan vastaavien polttomoottoriautojen tasolle ja aikanaan myös niiden alapuolelle, ei teknologian kehittymisellä ja kysynnän kasvulla saavutettavat hyödyt toteudu käytännössä yhtä nopeasti kuin mitä hinnat nousevat.
Kallio kiitteli hallitusta keskiviikkoisessa puheenvuorossaan muun muassa sähköautojen autoveron poistamisesta sekä työsuhdeautoihin kohdistetuista kannustimista, mutta juuri hankintatukia tulisi hänen mukaansa nostaa nykyisestä.
– Hallituksen, sekä tämän että seuraavan, on laitettava kättä syvemmälle taskuun.
Valtioiden myöntämät hankintatuet ovat myös autovalmistajien tutkalla, ja niillä on Kallion mukaan vaikutusta esimerkiksi siihen, kuinka paljon tuotteita viedään tietylle markkinalle.
Näin ollen nykyistä korkeammat hankintatuet voisivat Kallion mukaan helpottaa myös uusien sähköautojen saatavuusongelmia, mikäli valmistaja näkee tietyssä markkina-alueessa muita enemmän potentiaalia.
Lue myös: Vain harva on testannut sähköautoa – varaudu yllätyksiin ensimmäisellä kerralla
Lähteet: Virta, Autoalan Tiedotuskeskus