Lähes kaikki sähköautot ylittivät kesäkelissä niiden ilmoitetun toimintamatkan.
Norjan autoliitto NAF on tehnyt laajan testin, jossa se selvitti 21 sähköautomallin todellisen toimintamatkan kesäolosuhteissa. Osa autoista testattiin myös viime talvena vastaavalla tavalla.
Testi suoritettiin yksinkertaisella tavalla: Ladattiin auton akku täyteen ja ajettiin niin kauan, että auto pysähtyi akun tyhjennyttyä.
Tavoitteena oli selvittää sekä auton todellinen toimintamatka sekä se, kuinka paljon toteutunut kilometrimäärä eroaisi ilmoitetusta WLTP-syklillä mitatusta virallisesta lukemasta.
Lue myös: Jos sähköauton toimintamatka on 500 kilometriä, miksei sillä pääse edes 350 kilometriä? – "Jaksaa joka kerta ihmetyttää"
Autoja tai niiden akustoja ei esilämmitetty ennen kesätestiä, vaan kaikilla lähdettiin liikenteeseen kylmiltään. Kaikilla autoilla ajettiin samaa reittiä samana päivänä, samankaltaisella ajotyylillä ja vertailukelpoisilla ilmastointiasetuksilla.
NAF:n kesätestin reitti kulki kaupungissa, maaseudulla sekä moottoritiellä. Autoilla ajettiin enintään 110 kilometrin tuntinopeutta. Norjan autoliitto huomauttaa, että kaikilla autoilla matka jatkui vielä senkin jälkeen, kun ajotietokone ilmoitti rangen olevan nollassa.
Osa autoista ei ennättänyt mukaan viime talvena tehtyyn talvitestiin, joten näille autoille NAF tekee vastaavan testin ensi talvena.
21 testatusta autosta 18 kulki kesäolosuhteissa pidemmälle kuin niiden virallinen WLTP-lukema antoi olettaa. Polestar 2 jäi kolmen, Citroën e-C4 viiden ja Xpeng G3 kahdentoista kilometrin päähän virallisista arvoistaan, joten suoritus ei ollut kehno niiltäkään.
Isoimman positiivisen yllätyksen tarjoili BMW iX3, jonka testattu toimintamatka ylitti virallisen WLTP-lukeman kesäkelissä yli sadalla kilometrillä eli noin 20 prosentilla.
Katso testien tulokset alta.
Sija (WLTP:n mukaan) | Auto | Virallinen (WLTP, km) | Kesätesti (km) | Talvitesti (km) |
1 | Tesla Model 3 Long Range AWD 2021 | 614 | 655 | 515 |
2 | Ford Mustang Mach-E Long Range RWD | 610 | 618 | 503 |
3 | Ford Mustang Mach-E Long Range AWD | 540 | 552 | 430 |
4 | Volkswagen ID.3 Pro S | 539 | 564 | - |
5 | Skoda Enyaq | 520 | 522 | - |
6 | Volkswagen ID.4 | 487 | 532 | - |
7 | Hyundai Kona 2021 | 484 | 537 | - |
8 | Polestar 2 | 470 | 467 | 344 |
9 | Audi e-tron GT | 468 | 528 | - |
10 | Hyundai Ioniq 5 | 460 | 502 | - |
11 | Xpeng G3 | 451 | 439 | 342 |
12 | BMW iX3 | 450 | 556 | 432 |
13 | Tesla Model 3 SR | 448 | 454 | - |
14 | Volkswagen ID.3 | 418 | 421 | 340 |
15 | Mercedes-Benz EQA | 417 | 451 | - |
16 | Volvo XC40 Recharge | 417 | 443 | 332 |
17 | Citroën ë-C4 | 350 | 345 | 261 |
18 | Opel Mokka-e | 324 | 332 | - |
19 | Fiat 500 Icon | 298 | 308 | 230 |
20 | Honda e | 210 | 236 | 162 |
21 | Mazda MX-30 | 200 | 220 | 165 |
Lue myös: Näin moni sähköauton hankkinut suomalainen aikoo palata takaisin bensaan tai dieseliin
Lähde: NAF
Artikkelia muokattu 10.6.2021 klo 9.25: Taulukossa oli aiemmin Tesla Model 3 LR:n vuosimallin 2020 kilometrilukemat. Muutettu taulukkoon vuosimallin 2021 Model 3 LR:n lukemat.