Odotettu testi: 21 eri sähköautolla ajettiin niin kauan, että ne hyytyivät tienposkeen – BMW tarjosi isoimman yllätyksen

2:09img
Sähköautoilu kasvattaa suosiotaan, mutta monelta ovat sen perusteet vielä hukassa. Tämän videon katsottuasi olet huomattavasti viisaampi.
Julkaistu 09.06.2021 09:56

Ville Järveläinen

Lähes kaikki sähköautot ylittivät kesäkelissä niiden ilmoitetun toimintamatkan.

Norjan autoliitto NAF on tehnyt laajan testin, jossa se selvitti 21 sähköautomallin todellisen toimintamatkan kesäolosuhteissa. Osa autoista testattiin myös viime talvena vastaavalla tavalla.

Testi suoritettiin yksinkertaisella tavalla: Ladattiin auton akku täyteen ja ajettiin niin kauan, että auto pysähtyi akun tyhjennyttyä.

Tavoitteena oli selvittää sekä auton todellinen toimintamatka sekä se, kuinka paljon toteutunut kilometrimäärä eroaisi ilmoitetusta WLTP-syklillä mitatusta virallisesta lukemasta.

Lue myös: Jos sähköauton toimintamatka on 500 kilometriä, miksei sillä pääse edes 350 kilometriä? – "Jaksaa joka kerta ihmetyttää"

Autoja tai niiden akustoja ei esilämmitetty ennen kesätestiä, vaan kaikilla lähdettiin liikenteeseen kylmiltään. Kaikilla autoilla ajettiin samaa reittiä samana päivänä, samankaltaisella ajotyylillä ja vertailukelpoisilla ilmastointiasetuksilla.

NAF:n kesätestin reitti kulki kaupungissa, maaseudulla sekä moottoritiellä. Autoilla ajettiin enintään 110 kilometrin tuntinopeutta. Norjan autoliitto huomauttaa, että kaikilla autoilla matka jatkui vielä senkin jälkeen, kun ajotietokone ilmoitti rangen olevan nollassa.

Osa autoista ei ennättänyt mukaan viime talvena tehtyyn talvitestiin, joten näille autoille NAF tekee vastaavan testin ensi talvena.

21 testatusta autosta 18 kulki kesäolosuhteissa pidemmälle kuin niiden virallinen WLTP-lukema antoi olettaa. Polestar 2 jäi kolmen, Citroën e-C4 viiden ja Xpeng G3 kahdentoista kilometrin päähän virallisista arvoistaan, joten suoritus ei ollut kehno niiltäkään.

Isoimman positiivisen yllätyksen tarjoili BMW iX3, jonka testattu toimintamatka ylitti virallisen WLTP-lukeman kesäkelissä yli sadalla kilometrillä eli noin 20 prosentilla.

Katso testien tulokset alta.

Sija (WLTP:n mukaan)

Auto

Virallinen (WLTP, km)

Kesätesti (km)

Talvitesti (km)

1

Tesla Model 3 Long Range AWD 2021

614

655

515

2

Ford Mustang Mach-E Long Range RWD

610

618

503

3

Ford Mustang Mach-E Long Range AWD

540

552

430

4

Volkswagen ID.3 Pro S

539

564

-

5

Skoda Enyaq

520

522

-

6

Volkswagen ID.4

487

532

-

7

Hyundai Kona 2021

484

537

-

8

Polestar 2

470

467

344

9

Audi e-tron GT

468

528

-

10

Hyundai Ioniq 5

460

502

-

11

Xpeng G3

451

439

342

12

BMW iX3

450

556

432

13

Tesla Model 3 SR

448

454

-

14

Volkswagen ID.3

418

421

340

15

Mercedes-Benz EQA

417

451

-

16

Volvo XC40 Recharge

417

443

332

17

Citroën ë-C4

350

345

261

18

Opel Mokka-e

324

332

-

19

Fiat 500 Icon

298

308

230

20

Honda e

210

236

162

21

Mazda MX-30

200

220

165

Lue myös: Näin moni sähköauton hankkinut suomalainen aikoo palata takaisin bensaan tai dieseliin

Lähde: NAF

Artikkelia muokattu 10.6.2021 klo 9.25: Taulukossa oli aiemmin Tesla Model 3 LR:n vuosimallin 2020 kilometrilukemat. Muutettu taulukkoon vuosimallin 2021 Model 3 LR:n lukemat.

Tuoreimmat aiheesta

Autot