Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.
Pääkuvan videoMillainen auto sopii ikäihmiselle?Autoliiton videolla koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo, millaisia ominaisuuksia ja toimintoja vanhemman kuljettajan autosta olisi hyvä löytyä. |
Kysymys: Mihin kannattaa kiinnittää huomiota autoa ostaessaan?
Vastaus: Suosittelen hankkimaan omaan käyttötarkoitukseen sopivan, mahdollisimman uuden ja vähän ajetun auton, joka käytettävissä olevalla budjetilla on saatavissa. Uudempi auto on pääsääntöisesti vanhaa vastaavankokoista turvallisempi.
Autoa ostettaessa on paljon sudenkuoppia, joihin kokematon voi langeta. Toimintatapoihin vaikuttaa paljolti se, ollaanko autoa ostamassa uutena vai käytettynä ja liikkeestä vai yksityiseltä. Kaikissa vaihtoehdoissa on kuitenkin tärkeää tutustua autoon tarkasti ja tehdä paperityöt huolellisesti.
Säädä ajoasento huolellisesti
Käytä aikaa hyvän ajoasennon säätämiseen ennen koeajolle lähtöä. Näin saat varmistettua, että penkin ja ohjauspyörän säätövarat riittävät.
Mikäli auto tulee myös muiden perheenjäsenten käyttöön, on säätöjen riittävyys varmistettava myös heidän osaltaan ennen ostopäätöksen tekoa.
Tee riittävän pitkä koeajo
Koeajoon on syytä varata aikaa. Pelkän korttelikierron sijaan koeajoon olisi hyvä sisällyttää ajamista vaihtelevilla taajama- ja maantienopeuksilla. Erityisesti kannattaa kiinnittää huomiota auton ominaisuuksiin ja käyttömukavuuteen siinä ympäristössä, jossa eniten ajaa.
Jos ajaa paljon pimeällä, on kiinnitettävä erityistä huomiota valojen tehokkuuteen. Tämä onnistuu parhaiten koeajamalla autoa myös pimeällä. Tällöin on syytä tarkkailla sekä lähi- että kaukovalojen kantamaa.
Pyri saamaan koeajolle mahdollisimman samanlainen auto, jota olet tilaamassa
Käytettyä autoa ostettaessa koeajo ajetaan luonnollisesti juuri sillä autolla, jota ollaan ostamassa.
Uusien autojen kaupassa toimintatapa on yleensä sellainen, että koeajo ajetaan liikkeen esittelyautolla. Tällöin osa myyjistä saattaa unohtaa mainita, miltä osin esittelyauto ja tilattava auto eroavat toisistaan.
Vaikka kyseessä olisivat saman merkkiset ja malliset autot, saattaa niiden eri varustetasoissa olla todella paljon eroja. Jos esittelyauton varustetasoon ovat kuuluneet halogenvalot ja päätyy tilaamaan auton sellaisella varustetasolla, johon kuuluvat led-valot, saattaa edessä olla yllätys – se, onko yllätys positiivinen vai negatiivinen, riippuu automerkistä.
Esittelyautossa saattaa olla myös kyseiseen varustelutasoon kuulumattomia lisävarusteita, joista myyjä unohtaa mainita - ellei asiakas huomaa asiaa erikseen kysyä.
Vastaavasti auton moottorin koko saattaa vaikuttaa myös käytettyihin alustaratkaisuihin, kuten taka-akselistoon. Tämä ei näy äkkiä katsottuna ulospäin, mutta sillä saattaa olla iso vaikutus auton ajettavuuteen ja alustan säätömahdollisuuksiin. Pyri saamaan koeajoon aina auto sellaisella moottorilla ja alustalla, jota olet tilaamassa.
Älä ole liian sinisilmäinen
”Ei se huono voi olla, kun myyjäkin kehui” -ajattelutapaan ei pidä sortua.
Valitettavasti jopa merkkiliikkeissä on myyjiä, jotka tietävät autoista yllättävän vähän.
Perehdy itse autoon ja sen varusteisiin ennen ostopäätöksen tekoa. Mieti tarkasti, mitä varusteita kannattaa priorisoida muiden edelle. Ajonvakautus-, kaistallapysymis- ja hätäjarrutusjärjestelmä pelastavat varmemmin onnettomuudelta kuin hierovat etuistuimet, lasikatto tai pähkinäpuukojelauta.
Musiikki peittää äänet
Myyjä saattaa kääntää radion päälle ja saatella ostajaehdokkaan koeajolle letkeän musiikin tahdissa. Erityisesti käytettyä autoa koeajettaessa radio on kuitenkin syytä sulkea, etteivät mahdolliset kolinat tai muut asiaankuulumattomat äänet jää huomaamatta. Parhaiten alustan kolinoita saa esiin ajamalla koeajon aikana pienten kuoppien tai kaivonkansien yli.
Myös uuden auton kohdalla kannattaa kiinnittää huomiota matkustamoon kantautuviin ääniin. Näitä ovat paitsi moottori- ja rengasäänet – myös erilaiset tuulen suhinat jne. Uusienkin autojen äänieristyksissä on yllättävän paljon eroja ja valitettavan monessa myös parannettavaa.
Äänentoistojärjestelmän voi testata sitten erikseen, kun realistinen kuva äänieristyksestä on ensin saatu.
Peltien, maalipinnan tai tuulilasin kunnon arviointi
Pöly, kura ja hämärä vaikeuttavat autossa olevien kolhujen, naarmujen tai kiveniskemien havaitsemista.
Ostaessasi käytettyä autoa, pyydä myyjää pesemään se ja tutki maalipinnan kunto aina valoisassa ennen ostopäätöksen tekoa.
Älä sorru harhaanjohtaviin korkotarjouksiin – tarkasta aina todellinen vuosikorko
Autoliikkeiden rahoitustarjoukset johtavat kuluttajaa helposti harhaan.
Selvitä aina, mikä on todellinen vuosikorko kaikkien kulujen jälkeen. 1 prosentin korkotarjouksena mainostetun rahoituksen todellinen vuosikorko voi hyvinkin olla 3,5 prosenttia.
Huoltokirja oli muutossa hävinnyt
Huoltohistoriassa olevien aukkojen tai huoltokirjan puuttumisen tulisi saada hälytyskellot soimaan. Mikäli näin käy, jatka etsintää.
Tarkasta renkaiden kunto – siis myös niiden, jotka eivät ole auton alla
Käytetyn auton kohdalla jokainen rengas on tarkastettava erikseen. Kiinnitä huomiota siihen, ovatko kaikki renkaat samanlaisia ja keskenään yhtä kuluneita.
Tee tarkastus myös sille rengassarjalle, joka ei ole auton alla koeajohetkellä. Pyydä saada nähtäville kaikki renkaat, jos auton kyytiin on nostettu vain yksi.
Pidä ässät hihassa
Älä paljasta heti, että sinulla on vaihtoauto tai että olet oikeutettu romutuspalkkioon.
Tinkaa ensin uuden auton ostohinnasta löysät pois ja pyydä vaihtohyvitys tai paljasta hyödyntäväsi romutuspalkkiota vasta sen jälkeen.
Älä tuijota vanhan auton hyvityshintaa vaan maksettavaksi jäävää välirahaa.
Varmista sähkölaitteiden ja -varusteiden toiminta
Testaa myös kaikkien valojen ja sähkölaitteiden toiminta (lämmittimet, puhallin ja pyyhkijät kaikilla nopeuksilla yms.)
Käänny tarvittaessa ammattilaisen puoleen
Autokaupoille kannattaa ottaa mukaan joku, joka oikeasti tietää autoista. Se, että luulee tietävänsä, ei riitä.
Mikäli tuttavapiirissä ei ole sopivaa asiantuntijaa, kannattaa käytetty auto viedä katsastukseen tai puolueettomaan kuntotarkastukseen, esimerkiksi katsastuskonttorille tai autopalvelukeskukseen.
Kuntotarkastusten hinnat ovat yleensä normaalia katsastushintaa korkeampia – tyypillisesti kuntotarkastukset ovat kuitenkin myös kattavampia. Suostuttele myyjä osallistumaan katsastuksen tai kuntotarkastuksen kustannuksiin.
Ajoneuvon suurin sallittu perävaunumassa
Mikäli sinun on tarkoitus vetää autolla perävaunua, selvitä kyseisen auton suurin sallittu perävaunumassa ennen ostopäätöksen tekoa.
Varsinkin hybridiauton kohdalla ostajan saattaa yllättää erityisen alhaiset perävaunumassat – tosin tiettyjen hybridien kohdalla on tässä asiassa tapahtunut myös selkeää parannusta takavuosiin verrattuna.
Ajoneuvon historiaan on syytä perehtyä
Trafin nettisivuilta on nykyään helposti selvitettävissä käytetyn auton omistaja-, vero- ja rekisteritiedot. Osa tiedoista tarjotaan veloituksetta – osasta joutuu maksamaan muutamia euroja.
Jos auto on ollut poissa rekisteristä, on se saatettu esimerkiksi kolaroida pahasti.
Tarkista seuraavat ajoneuvon ja omistajan tiedot huolellisesti Trafin ja Verohallinnon palveluista:
- Onko ajoneuvo liikennekäytössä?
- Onko sen ajoneuvovero maksettu?
- Onko ajoneuvo katsastettu?
- Onko ajoneuvon myyjä sen rekisteriin merkitty omistaja? Osta vain rekisteriin merkityltä omistajalta (tarkasta myyjän henkilöllisyys).
- Onko ajoneuvolla autoveroon liittyviä käyttöaikarajoituksia?
Tämän vuoden toukokuun loppupuolella voimaan tulevan uuden katsastuslainsäädännön myötä auton voi tuoda katsastukseen milloin vain ennen asetettua takarajaa. Näin ollen myyjää kannattaa vaatia katsastuttamaan auto, mikäli edellisestä katsastuksesta on kulunut jo useita kuukausia.
Tee paperityöt huolellisesti
Huolehdi, että saat myyjältä voimassa olevan rekisteröintitodistuksen ilmoitusosan tai varmenteen. Täytä myyjän kanssa lisäksi luovutuskirja kahtena kappaleena. Tämän jälkeen ajoneuvo on vakuutettava ja omistajanvaihdos tehtävä seitsemän vuorokauden sisällä ajoneuvon luovuttamishetkestä.
Artikkelin pääkuva: Autoliitto (kuvan henkilöt eivät liity juttuun).