Yrityskaupassa tärkeintä on rakastumissuunnittelma, sanoo MPY:n toimitusjohtaja Pekka Mettälä.
Tuore ICT-alan yrityskauppa teki suomalaisista MPY Palvelut Oyj:stä ja Net Man Oy:stä uuden, kovan kilpailijan alalle. Uudistuneen MPY:n toimitusjohtaja Pekka Mettälä kertaa blogikirjoituksessaan yrityskaupasta oppimansa viisi tärkeää ohjenuoraa.
"Minulla on nyt takana elämäni ihka ensimmäinen kokonaisvaltainen yrityskauppaprosessi. Ihan jokainen nippeli ostokohteen identifioinnista kaupan julkistukseen sekä kaikki siltä väliltä olivat kompaktin yrityskauppatiimimme kädenjälkeä. Vaikka integraatiovaihe on vasta edessä, kirjaan blogiini niitä oppeja, jotka toivon muistavani kun olen seuraavan kerran taas lauteilla. Toisaalta myönnän sinulle, hyvä lukijani, vapauden sanoa ääneen, että 'mikä Pekka on ketään neuvomaan, kun teki vasta ensimmäisen yritysoston?' Itse uskon siihen, että ensimmäisistä kerroista oppii eniten, kun kaikki aistit ovat läsnä – menestyksen nälkä ja pelko epäonnistumisesta sekä kaikkea siltä väliltä on läsnä samassa hetkessä.
Oppi #1. Ostettavan yrityksen omistajat pitää saada rakastumaan yrityskaupan neuvottelijoihin
Tämä ei todennäköisesti päde tilanteeseen, jossa olet tekemässä kylmää transaktiota. Jos taas olet ostamassa omistajien elämäntyötä sekä menestyvää yritystä, rakastuminen ei ole liian voimakas tunnetila. Ostamamme yrityksen johto totesi, että 'on heitä lähestytty monesti, mutta tällä kertaa tuli ensitapaamiselta sellainen tunne, että tämä tuntui kaikin tavoin oikealta'.
Oppi #2. Tylsät, mutta elintärkeät yksityiskohdat
Ensiksi tarvitset yrityskauppaan huippuvetäjän oman talosi sisältä vastaamaan neuvotteluista, kauppaprosessista sekä integraatiosta (mikäli huippuvetäjä ei asu sinussa itsessäsi). Huippuvetäjä tarkoittaa ihmistä, jolla on rautainen osaaminen yrityskaupan toteutuksesta sekä ihmisiin vetoava persoona.
Toiseksi tarvitset talon ulkopuolelta huipputasoiset legal- ja yrityskauppatransaktio-neuvonantajat. Avainsanoina substanssiosaaminen, viestintätaidot ja joustavuus (yrityskauppaa ei hierota normaalin toimistotyöajan puitteissa).
Kolmanneksi tarvitset rakastumissuunnitelman ja intohimoisen sitoutuneen tiimin sitä jalkauttamaan. Korporaatio-kielessä sinulta pyydetään sadan päivän sekä pitkän aikavälin integraatiosuunnitelmat. Kyseessä on sama asia, mutta rakastumissuunnitelmassa on tunteet mukana.
Oppi #3. Ostettavan yrityksen asiakkaat ja henkilöstö pitää saada rakastumaan uuteen (tulevaan) työnantajaansa
Yrityskaupan julkistamisen jälkeen alkaa viestintä- ja jalkautumissuunnitelman rummutus. Yrityskauppa saattaa tuntua sinusta pisaralta viestejä tulvivassa valtameressä, mutta vedä rinta rottingille ja hae näkyvyyttä kaikessa mahdollisessa mediassa. Jalkauta tiimisi ja vietä epäformaalisti aikaa ostettavan yrityksen ihmisten kanssa, luoden luottamuksen ilmapiiriä sekä fiilistä siitä, että tästä tulee superjuttu. Asiakkaat taas kohdataan ensi tilassa nenästä nenään kentällä aloittaen asiakasyritysten johdosta (mikäli ostat B2B-asiakkaita palvelevan yrityksen).
Oppi #4. Sisäinen sosiaalinen media
Julkaise Yammer-kanava (tai vastaava) välittömästi kaupan julkistuksen yhteydessä. Liidaa itse keskustelua; provosoi ihmiset dialogiin. Muutenkaan kanavalla ei pelkästään julkaista kuivakkaa Q&A-materiaalia, vaan käydään avointa dialogia ostettavan yrityksen ja ostajayrityksen henkilöstöjen välillä. Mitä vaikeampia asioita käsitellään avoimesti, sen paremmin selviydytään kaikille raskaasta 'odotustilasta'.
Oppi #5. Kohtaaminen gurun kanssa
Yrityskaupan julkistuspäivää seuraavana aamuna olin matkalla Ouluun tapaamaan ostetun yrityksen henkilöstöä ja tapasin lennolla Henkka Hyppösen. Keskustelumme johti yrityskauppaan ja Henkka heitti tapansa mukaan herättelevän faktan Piilaaksosta, jossa oli hiljattain tutkittu syitä yrityskauppojen epäonnistuneisiin integrointeihin. Yrityskaupan integrointi onnistui parhaiten tapauksissa, joissa heti prosessin alkumetreillä julkaistiin jokaisen työntekijän uudet roolit. Tässäpä on pohdittavaa, miten tämä olisi toteutettavissa Suomen YT-lainsäädäntöä noudattaen...
Yhteenveto
Lopuksi todettakoon, että mikäli talletat vain yhden lauseen blogistani talteen niin ehdottaisin, että nappaat tämän: 'Usko rakastumiseen ja siinä tunteessa toimimisen voimaan'. Tämä tulokulma minimoi yrityskaupan vakioriskit: parhaat osaajat ja asiakkaat jättävät ostettavan yhtiön. Sama pätee riskiin, että ostettavan yhtiön lähipiiri alkaisi kilpailemaan kilpailukieltojen päätyttyä ostetuista asiakkaista uuden yhtiön kautta. Lohduton lopputuleva on väistämätön, mikäli työntekijät ja asiakkaat otsalohkollaan tunnistavat, että ostajayrityksellä olikin vain kiire sijoittaa rahojaan johonkin, mutta aito intohimo saavuttaa jotakin suurenmoista puuttui tyystin.
'Jury' on edelleen ulkona, onnistuinko vai en ensimmäisessä yrityskaupassani. Tätä julkaistaessa olen kentällä tapaamassa ostettavan yrityksen asiakaspäättäjiä sekä henkilöstöä toivoen, että rakkauteni ostettavaa yritystä kohtaan on tarttuvaa sorttia.
Voiko rakastumista suunnitella? Siviilielämässä ehkä ei, mutta yrityskaupassa kohde on tiedossa – ostettavan yrityksen henkilöstö ja asiakkaat. Älä siis tee transaktiosuunnitelmaa, vaan rakastumissuunnitelma. Näin olet harppauksen edellä kilpakosijoita, ja loikan edellä yrityskaupan integraation epäonnistumisen ennustajia."