Uskonnon yhteisopetus kiinnostaa – islamin opettajilta tyrmäys

uskonto elämänkatsomustieto
Opettaja Karoliina Käpylehto pitää kahdeksasluokkalaisille yhdistettyä uskonnon ja elämänkatsomustiedon tuntia Kulosaaren yhteiskoulussa Helsingissä 23. lokakuuta 2013.Lehtikuva
Julkaistu 28.03.2014 18:53

MTV Uutiset–STT

Monessa kaupungissa suunnitellaan eri uskontojen ja elämänkatsomustiedon opettamista kaikille samassa ryhmässä. Kulosaaren yhteiskoulussa Helsingissä yhteisopetusta on annettu viime syksystä. Nyt vastaavaa aiotaan kokeilla kahdessa yläkoulussa Turussa.

Ainakin Tampereella, Oulussa ja Helsingissä asia on ollut esillä keskusteluissa.

Kokemukset yhteisopetuksesta ovat hyviä, kertoo Lauri Halla, Kulosaaren yhteiskoulun rehtori. Suuri osa uskonnonopetuksesta on pystytty antamaan ryhmässä, jossa on parhaimmillaan ollut neljän eri uskonnon sekä elämänkatsomustiedon oppilaita.

Kuntaliiton opetuksesta ja kulttuurista vastaava johtaja Anneli Kangasvieri arvioi, että säästöä tulisi lähes 19 miljoonaa euroa vuodessa, jos uskonnonopetus yhdistettäisiin koko maassa. Tämä edellyttää, ettei ryhmien määrä kasva.

Hallitus haki kehysriihessä säästöä myös uskonnonopetuksesta. Vähemmistöuskontoihin kuuluville järjestetään ensi vuoden syksystä alkaen oman uskonnon opetusta vain, jos oppilaita on ainakin kymmenen. Aiemmin opetusta piti järjestää jo kolmelle oppilaalle. Luterilaisen ja ortodoksisen uskonnon tai elämänkatsomustiedon opetusta uusi linjaus ei koske.

Kuntaliiton mukaan kehysriihessä nyt tehty säästöpäätös ryhmäkokomuutoksesta on ainakin kolmisen miljoonaa vuodessa, kun kuntien osuus lasketaan mukaan. Lisäksi säästöä tulee muun muassa tila- ja kuljetuskustannuksista.

Mistä pätevät opettajat?

Yhteisopetusta kokeilevassa Turussa erillisten uskontotuntien järjestäminen kaikille ryhmille maksaa vuodessa yli 250 000 euroa. Sillä palkkaisi useita opettajia. Turun opetustoimen toimialapäällikkö Timo Jalonen sanoo, ettei raha ole ainoa syy kokeiluun.

– Rehtoreilla on todella hankala työ saada eriytetty opetus sopimaan lukujärjestyksiin. Tärkeimpänä pidän sitä, että yhteisopetus lisäisi vuoropuhelua eri uskontokuntia edustavien oppilaiden välillä, ja sitä kautta myös suvaitsevaisuus lisääntyisi.

Opetushallituksen opetusneuvos Pekka Iivonen pelkää, että uskonnon opetuksen taso laskee.

– Kenellä on kelpoisuus opettaa eri uskontoja? Säilyykö laatu hyvänä, jos yksi opettaja opettaa kaikkia?

Rehtori Halla huomauttaa, että päteviä islamin opettajia on mahdoton löytää Suomessa edes Helsingistä. Kulosaaressa yhteisopetusta vetää kaksi opettajaa. Heillä on luterilaisen uskonnon ja elämänkatsomustiedon pätevyys ja lisäksi islamin opintoja.

"Omaa tai ei mitään uskontoa"

Suomen islamilaisen yhdyskunnan pääsihteeri Mohamed Hussein Omer ei yhteisopetuksesta innostu.

– Lapsia ei pidä pakottaa kohtaamaan muita uskontoja. He voivat ottaa niistä selvää, jos haluavat. Haluamme, että lapsille opetetaan islamia tai sitten ei mitään uskontoa.

Hän on pahoillaan myös hallituksen päätöksestä, jonka mukaan vähemmistöuskontojen opetusta järjestetään vasta kun oppilaita on vähintään kymmenen.

– Siitä kärsivät pienissä kunnissa asuvat muslimi- ja muihin vähemmistöuskontoihin kuuluvat lapset ja nuoret.

Myös rehtori Halla myöntää, että ryhmäkokojen muutos asettaa lapset eriarvoiseen asemaan sen perusteella, missä he sattuvat asumaan. Hän uskoo, että moni vähemmistöuskontoon kuuluva joutuu muutoksen takia valitsemaan oman uskonnon sijaan elämänkatsomustiedon.

Yhteisopetus sen sijaan sopii hänestä kaikkiin uskontokuntiin kuuluville.

– Se varmistaa, että oppilaat saavat yleissivistävän koulutuksen. 

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa