Uusi kansalaisaloite ehdottaa nykymallin uskonnontunneista luopumista.
Torstaina avatun aloitteen tekijät ehdottavat, että kouluissa opetettaisiin sen sijaan kaikille yhteistä katsomustietoa, jossa uskontoja käsiteltäisiin rinnakkain ja samanarvoisina.
Opetus olisi tunnustuksetonta. Myös uskonnottomuus hyväksyttäisiin uskontojen rinnalle tasavertaisena maailmankatsomuksena.
Aloitetta ajavien mukaan yhteinen opetus lisäisi uskontojen välistä ymmärrystä, vähentäisi ennakkoluuloja ja radikalisoitumista. Samalla opetusjärjestelyt helpottuisivat ja turhat hyppytunnit vähenisivät.
– Nykyinen tapa opettaa katsomusaineita korostaa erilaisuutta. Luokka jakautuu tunnin aikana useaan eri ryhmään, kun tarve olisi juuri yhteiseen keskusteluun, sanoo yksi aloitteen käynnistäneistä, entinen luokanopettaja Ritva Hujanen.
Aloitetta laatimassa olleen Teemu Salon mukaan kyse ei ole uskonnon vastustamisesta.
– Mutta oman uskonnon syvempää opettamista varten on olemassa kirkot ja uskonnolliset yhteisöt. Koulun tehtävä ei ole pitää yllä tätä järjestelmää.
Ammattiliitot eivät innostu
Aloite ehdottaa, että uuden aineen opetuksesta vastaisivat uskonnon- ja elämänkatsomustiedon opettajat. He saisivat täydennyskoulutusta asiaan.
Suomen uskonnonopettajain liiton puheenjohtajan Anna Sauraman mielestä on hyvä, että uskonnonopetuksesta keskustellaan ja sitä kehitetään. Hänen mukaansa kansalaisaloite ei kuitenkaan tuo riittävästi esille uskontojen opiskelun merkitystä kulttuurien ja yhteiskuntien ymmärtämisen kannalta.
– Pätevä opettaja ei luo stereotypioita. Kansalaisaloitteen taustalla tuntuu olevan melko yksipuolinen kuva uskonnosta globaalina ilmiönä ja riittämätön ymmärrys uskontojen sisäisestä monimuotoisuudesta.
Opetusalan Ammattijärjestön OAJ:n opetusjohtaja Heljä Misukka sanoo, ettei järjestö tue aloitetta, sillä katsomusaineen vaikutuksista ei ole saatavilla riittävästi tietoa.
– Ei ole tietoa, miten hyvin malli on onnistunut, ja miten se sopii yhteen opetussuunnitelman kanssa.
Lisäksi aloitteen ajankohta on hänestä huono.
– Peruskoulun ja lukion tuntijaosta päätettiin juuri, ja uusia opetussuunnitelmia on valmisteltu. Ne tulevat voimaan vuoden päästä. Niiden uudelleen avaaminen olisi hankalaa.
Nykylain mukaan oppilaille pitää järjestää omaa uskonnonopetusta, jos oppilaita on vähintään kolme. Aloitteen laatijoiden mukaan se on luonut tilanteen, jossa vähemmistöjen uskontoihin ei löydy aina päteviä opettajia.
OAJ:n Misukka myöntää ongelman, mutta hänestä asia ratkeaisi helpommin opettajien lisäkoulutuksella.
Oppilaiden kokemukset hyviä
Helsingissä esimerkiksi Kulosaaren ja Munkkiniemen kouluissa opetetaan jo eri uskontojen ja elämänkatsomustiedon oppilaita osittain yhteisillä tunneilla.
Helsingin yliopiston tutkimushanke kartoittaa oppilaiden, vanhempien ja opettajien kokemuksia uudesta opetustavasta. Tutkimus on kesken, mutta alustavien tulosten perusteella näyttää, että oppilaiden kokemukset ovat positiivisia.
– Oppilaat arvostavat suuresti mahdollisuutta vertaisoppia toisilta oppilailta. Tällöin keskustelua voidaan käydä laajemmasta perspektiivistä, kertoo yksi tutkimuksen tekijöistä, tohtorikoulutettava Vesa Åhs.
Åhsin mukaan oppilaat ovat myös pitäneet samassa ryhmässä opiskelusta, ilman taustan perusteella tapahtuvaa erottelua.