Uuden ja vanhan Corollan raju nokkakolari osoittaa, miten paljon autojen turvallisuus on parantunut

1:01img
Julkaistu 23.05.2018 12:32

Ville Järveläinen

Mikäli videolla nähtävä kolari sattuisi oikeassa elämässä, olisi vanhemman auton kuljettajalla jopa neljä kertaa uuden auton kuskia suurempi riski menehtyä.

Pääkuvan video

Vuoden 2017 turvallisimmat autot Euro NCAPin törmäystestissä

Osana YK:n kansainvälistä liikenneturvallisuusviikkoa, Australian ja Uuden-Seelannin uusien autojen kolariturvallisuutta arvioiva ANCAP laittoi viime vuonna vuosimallien 2015 ja 1998 Toyota Corollat vastakkain. Ei liene yllätys, että ensimmäisenä mainittu söi jälkimmäisen aamupalaksi.

Corollat singottiin toisiaan kohti kumpikin 65 kilometrin tuntinopeudella. Oheisella videolla nähtävä osittainen nokkakolari kertoo varsin selvästi, miten paljon paremmat selviytymismahdollisuudet olisi uuden Corollan kyydissä istuvilla ihmisillä.

Vuoden 1998 Corollassa ei ole edes turvatyynyjä, joten peli olisi periaatteessa jo sitä myöten selvä. Törmäystestinuken sensorit ilmoittivatkin äärimmäisen vakavista vammoista niin päähän, rintaan kuin jalkoihinkin. Toinen autoista sai 0,4 pistettä 16 mahdollisesta, toinen 12,93 – osannette päätellä, kumpi oli kumpi.

Teinin ensiauto on usein vanha rotisko

ANCAPin toimitusjohtaja James Goodwin haluaa nostaa pöydälle asian, jota moni ei tule ajatelleeksi. Usein perheen tuoreimmalle kuljettajalle hankitaan aluksi mahdollisimman halpa auto, jolla ajamista ryhdytään omatoimisesti opettelemaan. Vaikka se onkin siinä mielessä järkevää, että nuori kuljettaja oppii alusta lähtien ajamaan autoa ilman moderneja apujärjestelmiä ja näin ollen ehkä tulee paremmaksi kuljettajaksi, on tällaisen auton kolariturvallisuus aivan toista luokkaa kuin nykyautoilla.

– On valitettavaa, että laitamme kaikkein suurimmassa vaarassa olevat kuljettajamme – nuoret ja kokemattomat sekä vanhat ja hauraat – kaikkein turvattomimpiin autoihin. Toivomme tämän testin herättävän keskustelua ja laittavan autoilijat miettimään kulkupeliensä turvallisuutta, Goodwin kertoo.

Uudessa-Seelannissa yli puolet liikenneonnettomuuksista menehtyvistä kuljettajista ja matkustajista istuvat autossa, joka on valmistettu ennen vuotta 2000.

Tuoreimmat aiheesta

Liikenneturvallisuus