Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.
Kysymys: Iso vanha auto vs. uudempi pienempi, kumpi on kolarissa turvallisempi?
Vastaus: Lähdin selvittämään asiaa onnettomuustietoinstituutista (OTI). Heiltä saamieni tietojen mukaan liikennevahinkoaineistoon perustuvaa automallitutkimusta ei ole vähään aikaan päivitetty, joten tutkimukseen perustuvaa, ajantasaista, faktatietoa asian tiimoilta ei ollut saatavilla. Tässä kuitenkin aiheeseen liittyvää pohdintaa.
Fysiikan kannalta ajateltuna, massan kasvu lisää aina murjovaa voimaa. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että suurempimassainen työntää kevyemmän tieltään ja kevyemmässä ajoneuvossa olleisiin kohdistuu suuremmat hidastuvuudet.
Käytännössä törmäykset tapahtuvat harvoin oppikirjanomaisesti, nokat täysin vastakkain. Massaeron lisäksi vaikutusta on myös sillä, mistä suunnista, missä asennoissa ja millä nopeudella ajoneuvot törmäävät. Näin ollen massaeron vaikutus ei aina ole niin suuri kuin paperilla laskettuna.
Lue myös: Moni uskoo moottoriteillä vallitsevaan "haamurajoitukseen" – muista, ettei tällaista sääntöä ole olemassakaan
Kokoluokkien väliset turvallisuuserot tasoittuneet
Autot ovat nykyään painavampia kuin takavuosina. Erityisesti pienemmät autot painavat enemmän ja painoero suurempiin autoihin on kaventunut.
Suurempien autojen kohdalla kehittyneempää passiivista – eli kolaritilanteessa suojaavaa – turvatekniikkaa otettiin käyttöön aiemmin. Pienten autojen kolariturvallisuus kehittyi hyvää vauhtia suurempien autojen perässä. Nykyisin pienet autot ovat kirineet isompia autoja kiinni myös aktiivisessa – eli onnettomuuksien estämiseen tarkoitetussa – turvatekniikassa.
OTI:lta saatujen tietojen mukaan jo edellisessä automallitutkimuksessa oli havaittavissa viitteitä eri kokoluokkien välisten turvallisuuserojen tasoittumisesta.
Kaiken kokoisten autojen passiivinen turvallisuus alkaa olla niin hyvällä tasolla, etteivät kysymyksessä esitetyn kaltaiset massaerot käsittääkseni vaikuta olennaisesti onnettomuuksien lopputulemaan. Massaeroja olennaisempia sen sijaan ovat törmäyssuunnat, -nopeudet sekä turvalaitteiden oikea toiminta ja käyttö.
Sähköautojen onnettomuuksista on vielä niin vähän kokemuksia, ettei niiden pohjalta uskalla sanoa mitään mahdollisista kolariturvallisuuseroista suhteessa polttomoottoriautoihin.
Lue myös: Onnettomuustutkija Tapio varoittaa autoilijoita: Harmittoman näköinen "lärpykkä" liitetty ainakin kahteen kuolonkolariin tänä vuonna
Lue uusimmat lifestyle-artikkelit!
Alla olevalla videolla esitellään erikoinen nopeusrajoitushaaste –selviäisitkö tästä?
1:04