Uudenkaupungin autotehdas oli nousemassa tänä vuonna aivan omaan luokkaansa – sitten matto vedettiin alta kahdesti

3:53img
Tältä näytti saksalaisen Sono Motorsin aurinkosähköauto Sion, jonka valmistuksen piti alkaa Uudessakaupungissa vuonna 2023. Saksalaisyhtiön rahat kuitenkin loppuivat, eikä auto pääse tuotantoon.
Julkaistu 28.02.2023 06:31

Ville Järveläinen

Valmet Automotivesta oli kovaa vauhtia tulossa aurinkosähköautojen valmistuksen edelläkävijä. Sitten sopimukset pistettiin silppuriin.

Uudenkaupungin autotehtaalla iloittiin marras-joulukuun vaihteessa hollantilaisen Lightyear 0:n valmistuksen käynnistymisestä. Valmet Automotive oli ensimmäinen yhtiö maailmassa, joka onnistui aloittamaan aurinkosähköauton sarjatuotannon.

– Tänään olemme saavuttaneet tähän astisista tavoitteistamme tärkeimmän, ja ehkä myös vaativimman. Lightyear 0:n tuotannon aloitus on harppaus kohti yrityksemme tavoitetta tarjota kaikille ja kaikkialla mahdollisuus puhtaaseen autoiluun, riemuitsi tiedotteessa Lex Hoefsloot, Lightyearin toimitusjohtaja ja yksi perustajista.

Valmet Automotive julkisti valmistussopimuksen Lightyearin kanssa kesällä 2021, ja ensimmäinen esisarjan auto putkahti pihalle syyskuussa 2022.

Lue myös: Lightyear-aurinkosähköauton valmistus Uudessakaupungissa loppui lyhyeen

Matto kuitenkin vedettiin jalkojen alta nopeasti varsinaisen sarjatuotannon käynnistyttyä. Tammikuussa 2023 yhtiö ilmoitti laittavansa kaikki panoksensa halvempaan Lightyear 2 -malliin, jonka kehitys on vasta alkutaipaleella. Uudessakaupungissa ei oltu päästy vielä edes vauhtiin nollamallin kanssa.

STT:n mukaan Lightyearin tuotanto työllisti Uudenkaupungin autotehtaalla suoraan noin 20 tuotannon työntekijää ja noin kymmenen toimihenkilöä.

Artikkeli jatkuu videon alla.

0:41img

Tältä näytti Lightyear 0, jonka sarjatuotannon Valmet Automotive ehti käynnistää juuri ennen auton kuoppaamista.

Saksalaisauton kanssa kävi vielä kehnommin

Vielä heikommin kävi saksalaisen Sono Motorsin kehittämälle Sion-aurinkosähköautolle. Sionin sarjatuotannon oli määrä käynnistyä tänä vuonna, mutta taloudellisiin vaikeuksiin ajautuneen yhtiön joukkorahoituskierros ei tuottanut toivottua tulosta.

Töpseli vedettiin seinästä lopullisesti viime viikolla, ennen kuin yhtäkään autoa oli saatu valmistettua. Samalla saksalaisfirma kuoppasi suunnitelmat omasta autosta tyystin ja ilmoitti keskittyvänsä jatkossa vain aurinkopaneeliteknologiaan.

Vaikka sopimukset purettiin mitä ilmeisimmin suomalaisyhtiöstä riippumattomista syistä, oli viestintäpäällikkö Mikael Mäki äärimmäisen niukkasanainen. 

– Valmet Automotive ei toistaiseksi kommentoi aihetta, Mäki totesi MTV Uutisille.

Lue myös: Sion-sähköauton valmistuksen piti alkaa Uudessakaupungissa, mutta saksalaisfirman rahat ovat loppu: "Me epäonnistuimme" – näin vastaa Valmet Automotive

Lähteet: Valmet Automotive, Lightyear, Sono Motors

Tuoreimmat aiheesta

Autot