Valmet Automotive nappasi taannoin Lightyearin ensimmäisen sarjatuotantoauton valmistussopimuksen. Nyt hollantilaisyhtiö hehkuttaa sähköautonsa olevan maailman virtaviivaisin.
Mitä vähemmän auton tarvitsee käyttää energiaa sen edessä köllöttävän ilmamassan läpäisemiseen, sitä pienempi auton kulutus on ja sitä pidemmälle autolla pääsee.
Suomessa valmistettavan aurinkosähköauto Lightyear 0:n Cd-arvo, eli niin sanottu ilmanvastuskerroin, on saatu kutistettua lukemaan 0,175. Lukema on pienempi kuin millään muulla tuotantoautolla, ja Lightyear 0:n WLTP-rangeksi onkin ilmoitettu 625 kilometriä.
Maailman aerodynaamisimman sarjatuotantoauton valtikkaa sai hetken aikaa pidellä Mercedes-Benzin EQS, jonka Cd-lukema on tasan 0,200. Lightyear 0:n ero Mersuun saattaa kuulostaa pieneltä, mutta isossa kuvassa se on lähestulkoon murskaava. EQS nimittäin alittaa seuraavaksi virtaviivaisimpien autojen, Tesla Model S:n ja Lucid Airin, 0,210:n ilmanvastuskertoimen huomattavasti niukemmalla marginaalilla.
Lue myös: Suomessa valmistettavalla sähköautolla yli 700 kilometrin toimintamatka? Suunnitteilla sellainenkin malli, jolle riittäisi 1–2 latausta vuodessa
Mersulta tosin löytyy osaamista vieläkin aerodynaamisempien autojen suunnitteluun, sillä sen EQXX-tutkielman Cd-lukema on vain 0,170. Auto ei kuitenkaan ole tulossa tuotantoon – toisin kuin Lightyear 0, jonka valmistus käynnistyy Uudessakaupungissa vielä tänä syksynä. Ensimmäiset autot pääsevät tien päälle ennen vuoden loppua.
– Olemme äärimmäisen ylpeitä tästä uskomattomasta saavutuksesta, Lightyearin teknologiajohtaja Arjo van der Ham hehkuttaa tiedotteessa.
Valmet Automotivesta on kovaa vauhtia tulossa aurinkosähköautojen valmistuksen edelläkävijä, sillä tehtaassa ryhdytään kokoamaan myös saksalaisen Sono Motorsin aurinkopaneeliauto Sionia.
Lue myös: Made in Finland! Tämän poikkeuksellisen sähköauton saa omakseen alle 30 000 eurolla
Lähteet: Lightyear, Mercedes-Benz