Valmet Automotive eli tuttavallisemmin Uudenkaupungin autotehdas paikkaa Mercedes-Benzien valmistuksesta jäävää aukkoa saksalaisella aurinkosähköautolla.
Saksalaisen Sono Motorsin mukaan sen Sion-sähköautosta on tehty jo 20 000 maksullista ennakkovarausta. Sionia aletaan valmistaa Valmet Automotiven tehtaalla Uudessakaupungissa.
Ennakkovarausmaksu on Sonon mukaan keskimäärin 2 000 euroa. Auton nettohinnaksi Saksassa Sono Motors kertoo vähän päälle 25 000 euroa. Alveineen Saksan-hinta jää alle 30 000 euron, ja ennakkotilaajille kokonaishinta on ollut hieman edullisempi, 28 500 euroa.
Suunnitelmien mukaan auton valmistaminen alkaa Uudessakaupungissa vuoden 2023 jälkimmäisellä puoliskolla. Seitsemän vuoden aikana niitä on tarkoitus tehdä yhteensä 257 000 kappaletta.
Lue myös: Suomessa valmistettavan Sono Sionin hinta ei huimaa päätä – näin pitkälle pääsee pelkällä aurinkoenergialla
Valmet Automotive on menettänyt Mercedes-Benz GLC -katumaasturin valmistuksen sen malliuudistuksen yhteydessä. Ainakaan vielä mahdollisesta jatkosta ei ole kerrottu.
Saksalainen Handelsblatt kertoi kesäkuussa, että Mercedes olisi lopettamassa kokonaan A-sarjan valmistuksen, jota on vuodesta 2013 lähtien tehty Uudessakaupungissa.
Mercedekseltä on kuitenkin luvassa myös uutta työtä: Valmet Automotive alkaa koota Mercedes-AMG GT -urheiluautoa vuoden 2023 loppupuolella.
Tänä syksynä Valmet Automotive on aloittamassa toisen sähköauton, hollantilaisen startup-yrityksen ideoiman Lightyear Zeron valmistamisen. Sionin ja Lightyearin valmistusmäärät eivät kuitenkaan ainakaan näillä näkymin ole samaa luokkaa kuin Mercedes-Benzien.
Sion on peitetty aurinkokennoilla
Müncheniläinen Sono Motors nimittää Sioniaan ”aurinkosähköautoksi”. Yhtiö kehuu sen olevan ainoa massatuotantoauto, joka hyödyntää aurinkoenergiaa, vaikka vastaavaa tekniikkaa käytetään pienempien valmistusmäärien autoissa.
Tila-automainen Sion on päällystetty 456 aurinkokennolla, jotka lataavat 54 kilowattitunnin akkua. Keski-Euroopan olosuhteissa aurinkoenergiaa riittäisi yhtiön mukaan viikoittain noin 112 kilometrin ajoon, optimiolosuhteissa jopa 245 kilometrille.
Sionissa on myös 75 kilowatin pikalataus sekä 11 kilowatin kaksisuuntainen latausjärjestelmä, minkä ansiosta auto voisi toimia myös kodin virtapankkina. Toimintamatka täyteen ladatulla akulla on 305 kilometriä (WLTP).
Auto on etuvetoinen ja noin 4,5 metriä pitkä. Prototyypin moottorin tehoksi kerrottiin aiemmin 120 kilowattia eli 164 hevosvoimaa ja väännöksi 270 newtonmetriä. Huippunopeus puolestaan on 140 kilometriä tunnissa ja kiihtyvyys nollasta sataan noin yhdeksän sekuntia. Tosin tuotantoauto voi vielä poiketa protoista.
Sono Motors on julkistanut heinäkuussa Solar Bus Kit -sarjan, joka on tarkoitus jälkiasentaa dieselbusseihin. Yhtiö esittelee Saksan Hannoverissa tässä kuussa pidettävillä hyötyajoneuvomessuilla useita aurinkoenergiaa käyttäviä prototyyppejä, kuten kylmäkuljetukseen käytettäviä kärryjä.