Jos käsky käy, ryhdytään Uudessakaupungissa valmistamaan vaikka sähköautoja: ”Kieltäytyminen jostakin tehtävästä on väärä vastaus”
Noin 100 000 Mercedes-Benziä vuodessa valmistavan Valmet Automotiven tuotantojohtaja näkisi mielellään myös sähköautojen rullaavan ulos Uudenkaupungin autotehtaalta.
Valmet Automotiven tuotantojohtaja Pasi Rannus rakentaisi Uudenkaupungin autotehtaassa mieluusti myös sähköautoja.
Ajatus tuotevalikoiman sähköistämisestä ei ole niinkään kaukaa haettu. Uudessakaupungissa koottava GLC-katumaasturi jakaa saman pohjalevyn Daimlerin ensimmäisen uuden polven täyssähköauton, EQC-katumaasturin kanssa.
Lue myös: Kekkonen kuittasi ensimmäisen vuonna 1969 – näitä autoja Uudessakaupungissa on valmistettu
Vaikka synergiat ovatkin ilmeiset, Rannus pitää kierrokset maltillisina.
– Tahtoa ja valmiuksia meillä EQC:n valmistukseen on, mutta asiakas [Daimler] päättää. Olemme kyllä jatkuvassa keskusteluyhteydessä asiakkaamme kanssa siitä, mitkä vaihtoehdot sopisivat parhaiten heidän tarpeisiinsa, Rannus muotoilee.
Tuotantojohtajan tasapainoilun ymmärtää. Valmet Automotive on sopimusvalmistaja, joka myy saksalaiselle autojätti Daimlerille ennen kaikkea autonvalmistukseen liittyvää osaamistaan.
Daimler määrää valssin tahdin, sopimusvalmistaja puolestaan venyy ja paukkuu parhaansa mukaan.
– Kieltäytyminen jostakin tehtävästä on väärä vastaus. Olemme valmiit tekemään, mitä pyydetään, ja siinä meitä auttaa myös 50 vuoden kokemus autonvalmistuksesta.
Kilpailu on kovaa
Rannus tiedostaa kantapään kautta, kuinka syvältä käyvä murros autoalaa parhaillaan rökittää. Kiristyvät päästörajat, sähköistäminen ja autonomiset ratkaisut kuluttavat autojättien voimavaroja ennennäkemättömällä tavalla.
Eivätkä esimerkiksi akkutuotannon pullonkaulat helpota tilannetta. Eräiden tietojen mukaan akkupula olisi sotkenut myös edellä mainitun EQC-katumaasturin tuotantoa.
Voi vain kuvitella, kuinka kaltevalla pinnalla tuotantovirtojen marginaalissa elävät sopimusvalmistajat parhaillaan taiteilevat.
– Selviytyäksemme meidän täytyy olla nopeita, joustavia ja tehokkaita. Kilpailu on kovaa, mutta sopimusvalmistajan kannalta näen esimerkiksi sähköistymisen suurena mahdollisuutena, Rannus sanoo.
Akkutuotanto Salossa käynnistyi ennätysajassa
Kuluvasta vuosikymmenestä on povattu sähköautojen suurta läpimurtoa, kaikista ongelmista huolimatta. Samalla sähköautojen kysynnän kasvupotentiaali näyttää siirtyvän entistä enemmän Kiinasta Eurooppaan.
Ei siis liene sattumaa, että Valmet Automotive rakennutti pikavauhtia akkutehtaan Nokian entisen tuotantolaitoksen tiloihin Salossa. Keväällä 2019 alkaneet muutostyöt saatiin päätökseen joulun alla, jolloin myös tuotanto polkaistiin käyntiin.
– Sähköistäminen kuuluu strategiaamme. Siihen liittyy myös Salon akkutehdas, jonka tuotanto saatiin käynnistettyä ennätysajassa.
100 000 autoa vuodessa
Sopimusvalmistajan osaan kuuluu, että työt alkavat, kun tilaajan omat kädet loppuvat. Uudenkaupungin autotuotanto täydentää maailmanlaajuisesti isäntä-Daimlerin tarjontaa.
Lue myös: Kurkistus Uudenkaupungin autotehtaalle: Tästä syystä maalaus on valmistuksen salaisin vaihe
Tehtaalle tulevat tilauskirjat heijastelevat myös entistä enemmän asiakkaiden vaihtelevia mieltymyksiä.
– Valmistamme yksilöllisiä autoja sarjatuotannon mittakaavassa. Tehtaalle tilataan uusia komponentteja muutaman kuukauden varoitusajalla, sen pitemmälle ei yleensä voi katsoa, Rannus kiteyttää.
Linjaukset näkyvät myös tehtaan tuotantolinjalla. Ohi liukuu autoja, joiden määränpäätä voi veikkailla vaikkapa oikealle sijoitetun ohjauspyörän perusteella.
Daimlerin GLC-katumaasturi ja A-sarjan Mersu kootaan samalla tuotantolinjalla, mikä kertoo poikkeuksellisesta sopeutumisesta ulkoisiin vaatimuksiin.
Autojen kohdemaita Rannus välttää mainitsemasta. Arviolta 100 000 auton vuosituotanto hajoaa haulien tavoin eri puolille maapalloa.
– Markkina-alueemme elää jatkuvasti, hän sanoo.
Lomautusten vuoksi Uudenkaupungin tuotantotahti hiipui vuoden lopussa, mutta ainakin näillä näkymin tilanne normalisoituu kevään myötä.
– Lomautukset saadaan pois päiväjärjestyksestä maaliskuun lopulle tultaessa.
Uusimmat
-
00:14
Pentagon paljasti uutta tietoa Venäjän ohjuksesta – Putin: "Ei keinoja torjua"
-
23:24
DR: Merikaapelien hajottamisesta epäillyn laivan ankkuri näyttää vaurioituneen
-
22:48
Kehonrakennuslegendan uhrauksilla raju hinta – Ronnie Coleman, 60, julisti, mitä tulee tapahtumaan
-
22:09
Suomen ja Saksan välisen merikaapelin korjaamisesta uutta tietoa
-
21:50
Ville Peltonen käski HIFK:n ”peilin eteen” – näin Liigan kärkijoukkue reagoi
-
21:48
Junaliikenne meni Jarista täysin sekaisin – tällainen tunnelma oli Helsingissä
-
21:39
Vaara ohi Rovaniemellä – rakennus paloi lähellä rautatieasemaa
-
21:38
Sylvester Stallonelta tuju väite Mike Tysonin ja Jake Paulin ottelusta
-
21:30
Kaukojunissa ja lennoissa pahoja myöhästymisiä, sähköttä yli 16 000 – MTV seuraa Jari-myrskyä
-
21:27
Susijengille kuonoon Espoossa – "En usko, että kukaan heittää tahallaan ohi"
-
21:18
Lumelle voi sanoa pian heipat – ennusteessa vihiä jouluviikosta
-
21:15
Laulaja Jippu muistelee omaa TTK-taivaltaan – yksi asia nousi erityisen suureksi haasteeksi
-
21:05
Diandralle kutsu Linnan juhliin: "Suunnaton ilo ja kunnia"
-
21:00
Venäjä halusi välttää ydinsodan mahdollisuuden: Varoitti Yhdysvaltoja kokeellisesta ohjushyökkäyksestä Ukrainaan
-
20:53
Perttu Hyvärinen syrjään: "Huonompia uutisia"
-
20:42
HIFK:n maalissa pelottava käänne – huimavireinen Iiro Pakarinen koki kovia
-
20:41
Jari kaatoi useita kymmeniä puita hautausmaalla – kaksi erikoisen onnekasta sattumaa
-
20:29
Autoilija, älä erehdy pitämään tätä pelkkänä kosmeettisena haittana – korjaa nopeasti
-
20:18
Leo Komarovin hermot kireällä Nordiksella – yksi kyseenalainen ele oli liikaa
-
20:10
Jari-myrskystä useiden miljoonien lasku sähköyhtiöille
-
Lataa lisää