Jos käsky käy, ryhdytään Uudessakaupungissa valmistamaan vaikka sähköautoja: ”Kieltäytyminen jostakin tehtävästä on väärä vastaus”

Noin 100 000 Mercedes-Benziä vuodessa valmistavan Valmet Automotiven tuotantojohtaja näkisi mielellään myös sähköautojen rullaavan ulos Uudenkaupungin autotehtaalta.

Valmet Automotiven tuotantojohtaja Pasi Rannus rakentaisi Uudenkaupungin autotehtaassa mieluusti myös sähköautoja.

Ajatus tuotevalikoiman sähköistämisestä ei ole niinkään kaukaa haettu. Uudessakaupungissa koottava GLC-katumaasturi jakaa saman pohjalevyn Daimlerin ensimmäisen uuden polven täyssähköauton, EQC-katumaasturin kanssa.

Vaikka synergiat ovatkin ilmeiset, Rannus pitää kierrokset maltillisina.

– Tahtoa ja valmiuksia ­meillä EQC:n valmistukseen on, mutta ­asiakas [Daimler] päättää. Olemme kyllä jatkuvassa keskusteluyhteydessä asiakkaamme kanssa siitä, mitkä vaihtoehdot sopisivat parhaiten heidän tarpeisiinsa, Rannus muotoilee.

Tuotantojohtajan tasapainoilun ymmärtää. Valmet Automotive on sopimusvalmistaja, joka myy saksalaiselle autojätti Daimlerille ennen kaikkea autonvalmistukseen liittyvää osaamistaan.

Daimler määrää valssin tahdin, sopimusvalmistaja puolestaan venyy ja paukkuu parhaansa mukaan.

– Kieltäytyminen jostakin tehtävästä on väärä vastaus. Olemme valmiit tekemään, mitä pyydetään, ja siinä meitä auttaa myös 50 vuoden kokemus autonvalmistuksesta.

Kilpailu on kovaa

Rannus tiedostaa kantapään kautta, kuinka syvältä käyvä murros autoalaa parhaillaan rökittää. Kiristyvät päästörajat, sähköistäminen ja autonomiset ratkaisut kuluttavat autojättien voimavaroja ennen­näkemättömällä tavalla.

Eivätkä esimerkiksi akkutuotannon pullonkaulat helpota tilannetta. Eräiden tietojen mukaan akku­pula olisi sotkenut myös edellä mainitun EQC-katumaasturin tuotantoa.

Voi vain kuvitella, kuinka kaltevalla pinnalla tuotantovirtojen marginaalissa elävät sopimusvalmistajat parhaillaan taiteilevat.

– Selviytyäksemme meidän täytyy olla nopeita, joustavia ja tehokkaita. Kilpailu on kovaa, mutta sopimusvalmistajan kannalta näen esimerkiksi sähköistymisen suurena mahdollisuutena, Rannus sanoo.

Akkutuotanto Salossa käynnistyi ennätysajassa

Kuluvasta vuosikymmenestä on povattu sähköautojen suurta läpimurtoa, kaikista ongelmista huolimatta. Samalla sähköautojen kysynnän kasvupotentiaali näyttää siirtyvän entistä enemmän Kiinasta Eurooppaan.

Ei siis liene sattumaa, että Valmet Automotive rakennutti pikavauhtia akkutehtaan Nokian entisen tuotanto­laitoksen tiloihin Salossa. Keväällä 2019 alkaneet muutostyöt saatiin päätökseen joulun alla, jolloin myös tuotanto polkaistiin käyntiin.

– Sähköistäminen kuuluu strategiaamme. Siihen liittyy myös Salon akkutehdas, jonka tuotanto saatiin käynnistettyä ennätysajassa.

100 000 autoa vuodessa

Sopimusvalmistajan osaan kuuluu, että työt alkavat, kun tilaajan omat kädet loppuvat. ­Uudenkaupungin autotuotanto täydentää maailmanlaajuisesti isäntä-Daimlerin tarjontaa.

Tehtaalle tulevat tilauskirjat heijastelevat myös entistä enemmän asiakkaiden vaihtelevia mieltymyksiä.

– Valmistamme yksilöllisiä autoja sarjatuotannon mittakaavassa. Tehtaalle tilataan uusia komponentteja muutaman kuukauden varoitusajalla, sen pitemmälle ei yleensä voi katsoa, Rannus kiteyttää.

Linjaukset näkyvät myös tehtaan tuotantolinjalla. Ohi liukuu autoja, joiden määränpäätä voi veikkailla vaikkapa oikealle sijoitetun ohjauspyörän perusteella.

Daimlerin GLC-katumaasturi ja A-sarjan Mersu kootaan samalla tuotantolinjalla, mikä kertoo poikkeuksellisesta sopeutumisesta ulkoisiin vaatimuksiin.

Autojen kohdemaita Rannus välttää mainitsemasta. Arviolta 100 000 auton vuosituotanto hajoaa haulien tavoin eri puolille maapalloa.

– Markkina-alueemme elää jatkuvasti, hän sanoo.

Lomautusten vuoksi Uudenkaupungin tuotantotahti hiipui vuoden lopussa, mutta ainakin näillä näkymin tilanne normalisoituu kevään myötä.

– Lomautukset saadaan pois päiväjärjestyksestä maaliskuun lopulle tultaessa.

Lue myös:

    Uusimmat