Kerroimme aiemmin uudessa tieliikennelaissa piilevästä porsaanreiästä, joka mahdollistaisi yli 20 km/h:n ylinopeudesta selviämisen jopa rangaistuksetta. Liikenneneuvos haluaa oikaista mediassa aiemmin liikkuneita tietoja.
Mikäli uutta tieliikennelakiesitystä tulkittaisiin kirjaimellisesti, olisi ainakin taloudelliselta kannalta järkevämpää ajaa reipasta kuin lievää ylinopeutta.
Pääkuvan videoAntti kuvasi Opel-kuskin vaarallisen ohituksen |
Liikenneoikeusyhdistyksen puheenjohtaja Risto Tuori nostaa kirjoituksessaan esiin hämmentävän yksityiskohdan uudesta tieliikennelakiesityksestä. Mikäli laki vahvistettaisiin sellaisenaan, voisi osasta yli 20 km/h:n ylinopeuksia päästä kuin se kuuluisa koira veräjästä, kun taas lievemmistä ylinopeuksista rapsahtaisi maksuvaatimus.
Uudessa tieliikennelaissa liikennerikkomuksista ei enää määrättäisi sakkoja, vaan liikennevirhemaksuja. Ylinopeuksien kohdalla liikennevirhemaksu voitaisiin määrätä korkeintaan 20 km/h:n ylinopeudesta. Tätä kovempia ylinopeuksia puolestaan tulkittaisiin rikoslaissa olevan liikenneturvallisuuden vaarantamisen pohjalta.
Ongelmaksi muodostuisi Tuorin mukaan se, että liikenneturvallisuuden vaarantamista arvioidaan tapauskohtaisesti. Mikäli kuljettaja on ajanut yli 20 km/h:n ylinopeutta, mutta muuta liikennettä erityisemmin vaarantamatta, ollaan pattitilanteessa.
– Kun liikennevirhemaksu voidaan määrätä enintään 20 km/h:n ylinopeudesta, sitä suuremmasta, vain vähäistä vaaraa aiheuttavasta ylinopeudesta ei voisi määrätä kumpaakaan, ei sakkoa eikä liikennevirhemaksua, Tuori kertoo.
Tuori muistuttaa, että viime vuonna lausuntokierroksella olleessa esitysluonnoksessa liikennevirhemaksu ehdotettiin määrättäväksi enintään 30 km/h:n ylinopeuksista. Tällöin ongelman mittasuhteet olisivat pienemmät, sillä yli 30 km/h:n ylinopeutta on huomattavasti vaikeampi pitää vain lievästi liikennettä vaarantavana
Porsaanreikä ei ole todellinen
Liikenneneuvos Kimmo Kiiski sanoo, ettei eduskunnan käsittelyssä olevaan ehdotukseen tieliikennelain uudistamisesta sisälly aukkoa ylinopeuksien rangaistavuuden osalta.
– Uutisointi perustuu tulkintaan, joka ei vastaa uutta tilannetta.
– Jos henkilö kuljettaa ajoneuvoa yli 20 km/h ylinopeudella ja jää siitä kiinni, hän saa jatkossa sakon rikoslain mukaan liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Alle 20 km/h ylityksestä määrätään kiinteä liikennevirhemaksu, Kiiski selventää.
Kiiski vakuuttaa, että ongelmaa ei tule myöskään poliisin tulkintaohjeista.
– On selvää, että ne muutettaisiin vastaamaan uudistuvaa lainsäädäntöä ja uutta tieliikenteen seuraamusjärjestelmää.
Tuorin kirjoituksesta uutisoi ensimmäisenä Tekniikan Maailma.
Artikkelia muokattu 30.5. klo 21:53 liikenne- ja viestintäministeriön pyynnöstä. Lisätty liikenneneuvoksen selvennys asiaan.