Tuhansista testikilometreistä ja valtavasta datamäärästä huolimatta tulevan F1-kauden rengasseokset ovat talleille vielä suuri mysteeri, kertoo McLarenin tekninen johtaja Tim Goss.
Tulevalla kaudella autot saavat alleen leveämmät renkaat, joiden myös odotetaan kestävän kulutusta nykyistä paremmin. Talleille uudet renkaat ovat vielä pitkälti palapelin puuttuva pala, jonka vaikutuksia ei vielä kunnolla ymmärretä.
- On ollut todellinen haaste päästä perille siitä, mitä renkaat oikeasti tulevat tekemään. Pirelli ajoi paljon testikilometrejä ja toimitti kaiken datan tallien käyttöön, mutta siitä huolimatta on varsin haastavaa muodostaa kuvaa siitä, millainen renkaiden suorituskyky, kuluminen ja lämpötilojen stabiliteetti tulee olemaan, Goss kertoi.
Goss nimeää kaksi merkittävää tekijää sille, miksi tallit joutuvat kehitystyössään vielä pitkälti arvailemaan renkaiden tulevia ominaisuuksia.
- Nykyisin renkaan käyttäytymistä on vaikea ymmärtää, vaikka sitä pääsisi testaamaan radalle. Tämän lisäksi testeissä käytetyt autot eivät käyttäydy samalla tavalla kuin kauden 2017 autot. Yritämme tunnistaa ne osa-alueet suorituskyvyssä, mitkä ovat sidoksissa renkaisiin ja mitkä ovat taas kiinni testiautosta. Se on merkittävä haaste, Goss jatkoi.