F1-kauden autoissa ensi kaudella nähtävät aerodynaamiset muutokset tuovat kierrosaikoihin merkittävän muutoksen, kertoo Racing Point -tallin tekninen johtaja Andy Green.
LUE MYÖS: Näkökulma: Unelma Suomen F1-kisasta on todellinen, mutta pitääkö tätä sisäänheittäjää uskoa?
Ensi kauden sääntömuutospaketti nuijittiin läpi pikavauhtia. Kansainvälinen autoliitto FIA toivoo muutosten antavan kuljettajille mahdollisuuden seurata edellä ajavaa autoa entistä lähempänä ja siten lisätä ohituksia kisoissa.
Uuden aerodynamiikan todellinen teho nähdään vasta kauden aikana, mutta Green kertoo ensitestien tuulitunnelissa tuottaneen tallin insinööreille ikävän yllätyksen.
- Kun laitoimme auton muutama kuukausi sitten ensimmäistä kertaa tuulitunneliin, niin puhumme useammasta sekunnista kierrosajoissa ja lisäksi myös huonosti tasapainotetusta autosta, Green kertoi motorsport.comille.
- Lopputulos oli pahin mahdollinen. Toivottavasti sillä on kuitenkin joitakin positiivisia vaikutuksia siihen, että kuljettajat voivat kisata aiempaa lähempänä toisiaan.
- Yritämme nyt kaikkien muiden tavoin kaivaa tiemme ylös siitä kuopasta, minne hyppäsimme näiden uusien sääntöjen kanssa. Emme voi aivan puhua auton täydellisestä muutoksesta, mutta se on silti hyvin lähellä sitä, Green jatkoi.
LUE MYÖS: Keuhko-operaatiosta toipuvan Niki Laudan vointi kohenemassa – pääsi taas sairaalasta
Racing Point -tallin edeltäjä Force India pelastui uhkaavalta konkurssilta, kun talli siirtyi viime kesänä Lawrence Strollin johtaman sijoittajaryhmän omistukseen. Green epäilee, että alkavan kauden sääntömuutokset olisivat voineet olla lopulta liian suuri pala intialaistallin purtavaksi.
- Haaste on valtava. Vanha Force India olisi voinut olla sen kanssa suurissa vaikeuksissa, koska merkittäviä arkkitehtuurimuutoksia on kehittävä koko kauden ajan. Nyt olemme kuitenkin paljon paremmissa asemissa, Green summasi.