Matkustaja-autolautta M/S Estonia upposi syyskuun 28. päivänä vuonna 1994 ja vei mukanaan 852 ihmistä. Kaikista laivalla olleista 86 prosenttia kuoli.
Uppoamisen syyksi todettiin aaltojen aiheuttama keulavisiirin repeytyminen. Kuten suuronnettomuuksissa on tapana, myös vaihtoehtoisia teorioita tapahtumista on esitetty.
Onnettomuustutkimuskeskuksen vuoden 2006 muistiossa osa salaliittoteorioista todettiin erheellisiksi.
Syyskuussa 2020 Viro päätti aloittaa uuden onnettomuustutkinnan. Taustalla on Estonian hylystä löytynyt nelimetrinen reikä, joka paljastui Discoveryn dokumentissa Estonia – mullistava löytö.
Tänään tutkijat lähtevät hylyn hautapaikalle. Mukana on myös MTV Uutisten kirjeenvaihtaja Petri Saraste.
– Tutkimusryhmä tekee ensimmäisen arvion 11 päivän aikana, jolloin selvitetään muun muassa tämän reiän alkuperää. Lisäksi tutkitaan merenpinnan muodostusta. Laiva on jonkin verran liikkunut ja kallistunut, koska pohja on savimaata, Saraste kertoo.
Suomi ei ole ollut erityisen aktiivinen uuden tutkimusmatkan edistämisessä. Eniten innokkuutta on osoitettu Virossa ja Ruotsissa. Tämä selittyy ainakin osin uhrimäärillä. Siinä missä suomalaisia kuoli kymmenen, niin ruotsalaisia menehtyi 501 ja virolaisia 285.
Estonia makaa noin 80 metrin syvyydessä. Alkuperäinen uppoamista käsittelevä raportti valmistui noin kolme vuotta onnettomuuden jälkeen. Saraste kertoo siitä puuttuvan muun muassa haastatteluita.
– On ollut väärinkäsityksiä ja lisäselvityksen tarvetta.
Laivalle ei lähetetä sukeltajia, vaan hylkyä kuvataan erikoislaitteilla.