Rallin MM-sarja pärähtää tänään iltapäivällä käyntiin Monte Carlossa. Kaudelle 2017–2018 rajusti uudistuneet WRC-autot herättävät kiinnostuksen lisäksi huolia kuskien turvallisuudesta.
Uudet kilpurit ovat kokeneet monta mullistusta. Ensinnäkin turbon kokoa on kasvatettu ja moottori on entistä tehokkaampi: jopa 380 hevosvoiman hirmu. Samaan aikaan auto on 25 kiloa kevyempi.
Myös aerodynamiikassa on tapahtunut muutoksia. Suuremmat siivekkeet tuottavat lisää downforcea, mikä lisää pitoa ja vauhtia erityisesti mutkissa. Autot ovat alkavalla kaudella nykyistä leveämpiä, mikä tekee niistä rallifanien mieleksi entistä muhkeampia ja ilkeämmän näköisiä.
Rajut uudistukset tekevät autoista tehokkaimpia 30 vuoteen ja nopeimpia, mitä ralliteillä on ikinä nähty. Onkin arvioitu, että joillakin erikoiskokeilla nähdään jopa 30 sekuntia nopeampia aikoja kuin koskaan ennen.
AFP / Lehtikuva
Innostuksen ohella vauhtihirmut ovat herättäneet huolta kuskien turvallisuudesta.
– Meidän täytyy miettiä sitä, mitä olemme tekemässä. On reittiosuuksia, esimerkiksi Suomessa, jossa ei todella tee mieli ajaa hirveästi kovempaa, nimettömänä pysytellyt WRC-kuljettaja kommentoi keväällä Autosportille.
Myös kilpailujärjestävät ovat olleet huolissaan vauhtien kasvamisesta liian suuriksi tietyillä osuuksilla.
Jari-Matti Latvala sanoi samassa haastattelussa olevansa enemmän huolissaan siitä, että sarjan viihdyttävyys kärsii. Uudet autot kulkevat enemmän "kiskoilla" parantuneen aerodynamiikan myötä, eikä kylkimyyryä nähdä niin paljon.
– Ulkopuolelta autot voivat olla näyttävämmän näköisiä, mutta se ei ole näyttävää, että ne pysyvät niin tiukasti kiinni tiessä, Latvala sanoi.
Rallin maailmanmestaruuden vuonna 2003 voittaneen Marcus Grönholmin mielestä kuskien tai järjestäjien ei tarvitse murehtia liikoja.
AFP / Lehtikuva
– Kuten Häkkisen Mika sanoisi, niin hanaa vaan, Grönholm naurahtaa puhelimessa.
Tulevan kauden WRC-autoja on verrattu 1980-luvun B-ryhmän ahnaisiin turbokaaroihin. Ne lopulta kiellettiin, kun vauhdit ja riskit kasvoivat liian suuriksi. B-ryhmän lopun alku oli Henri Toivosen kuolema Korsikalla vuonna 1986.
Grönholmin mukaan uusissa autoissa on B-sarjan henkeä, mutta yksi ero entiseen on vissi.
– B-ryhmän ajokit olivat sellaisia putkirunkoisia, joissa oli vähän kevlaria päällä. Niissä oli vielä enemmän tehoa, ja niitä oli paljon vaikeampaa käsitellä. Nykyään iskunvaimentimet, autojen pohjat ja turvallisuusmekanismit ovat eri tasolla. Ne ovat ihan oikeita autoja, Bosse tiivistää.