Tehot ja äänet kasvavat, pito paranee ja vauhdit kasvavat, mutta paraneeko show?
Jari-Matti Latvala toteuttaisi rallin MM-sarjan ajokkeihin vuonna 2017 päätetyt uudistukset, mutta pienellä muutoksella.
- Noissa uudistuksissa on paljon hyvää, mutta aerodynamiikan suhteen olisin pidättyvämpi. Autoista pitäisi tehdä vaikeampia eikä helpompia ajaa. Se toisi eroja erikoiskokeilla, Latvala sanoo.
Vuodesta 2017 alkaen MM-sarjan WRC-ajokeissa on 50 hevosvoimaa enemmän tehoa, joten sitä on 380 hevosvoiman tietämissä. Samalla ajokkien aerodynamiikalla tehtyä pitoa parannetaan. Latvala jättäisi sen tekemättä.
- Autoihin tulee isompi takasiipi ja etuspoileri, joka toimii vähän kuin etusiiveke ja antaa hirveästi pitoa etupäähän. Mutta onko se järkevää?, Latvala kysyy.
- Tuollaiset ratkaisut tekevät autoista entistä enemmän suoraviivaisempia ajatettavia. Vaikka tulee voimaa lisää, meno ei ole sen näyttävämpää, kun hyvän aerodynamiikan takia auto liimautuu vielä enemmän tiehen.
Anttila: Kaarrenopeudet turvariski
Latvala viihtyy MM-sarjan töiden välissä myös historic-luokan autojen kisoissa. Hän ei silti haikaile paluuta menneeseen, mutta kaipaa erikoiskokeille näyttävyyttä rata-ajomaisen etenemisen sijaan.
- Tuollaiset aerodynaamiset ratkaisut nostavat kaarrenopeuksia. Minusta niin ei tarvitsisi tehdä, ne ovat jo riittävän lujia.
Latvalan kartturi Miikka Anttila katsoo, että kaarrenopeuksien kasvussa piilee turvallisuusriski.
- Rallitiet eivät ole tasaisia kuten moottoriradat. Kivet, kuopat ja kilpailussa kaivautuneet ajourat saattavat rikkoa kaarteen alussa tuollaisen etuspoilerin, eikä sitä hoksaa ennen kuin pito romahtaa ja sitten mennään, Anttila sanoo.
Latvala muistuttaa, että autojen rata-ajomaisempaa menoa kaarteissa lisää sekin, että vuonna 2017 autoihin sallitaan niin sanottu aktiivinen tasauspyörästön keskilukko. Se säätää etu- ja takapään vedon suhdetta.
-Se tulee siksi, että se säästää voimansiirtoa, mutta antaa samalla autolle paremman kääntyvyyden, Latvala sanoo.
Lieskat takaisin pakoputkiin
Autojen moottorin teho nousee, kun turbon imuilman kuristin höllennee 36 milliin. Nykyisin se on 33 milliä.
- Kun turbon ahtopaine pysyy nykyisessä 2,5 barissa ja kierrokset on rajattu, voimaa tulee lisää, mutta vääntö ei juuri parane. Mistään isosta muutoksesta ei siis ole kyse, Latvala selvittää.
- Se on hyvä uudistus, että autojen äänet kovenevat. Itse toisin myös lieskat takaisin pakoputkiin. Tekisin autoihin ”kaksoispakoputken”, jossa siirtymän jälkeen pätkällä ohitettaisiin äänenvaimennin ja katalysaattori ja saattaisin lieskat pakoputkiin. Se toisi näyttävyyttä. Puhuin tästä Markku Alénin kanssa, ja hän oli samaa mieltä.
Latvala on pikaisesti kokeillut Volkswagenin nykyautoa höystettynä vuoden 2017 uudistusten mukaisilla osilla. Auton kehityssuunta oli selvä.
- Ajoin sillä kaksi vetoa. Nopeahan se oli, ei siitä pääse mihinkään.