Jari-Matti Latvala häkeltyi MM-rallin jättimuutoksista – lajin mullistava velvoite hämmentää: "Vähän erikoinen asia"

MM-rallissa kokeillaan uutta kisaformaattia Sardiniassa kesällä – tästä on kyse 4:23
MM-rallissa kokeillaan uutta kisaformaattia Sardiniassa kesällä – tästä on kyse

Kansainvälisen autoliiton FIA:n tekemät rajut muutokset rallin MM-sarjaan pääsivät yllättämään Toyotan tallipäällikön Jari-Matti Latvalan, vaikka merkkejä isoistakin mullistuksista oli ilmassa.

FIA:n alainen Maailman moottoriurheiluneuvosto julkisti keskiviikkona nipun suuria suunnanmuutoksia, joilla rallin MM-sarjasta pyritään tekemään sekä urheilullisesti että taloudellisesti kannattavampaa uusille tulijoille.

Konseptissa esitetään muun muassa Rally1-autojen hybridiyksiköstä luopumista jo tämän kauden jälkeen. Menetettyä suorituskykyä paikataan rajoittimeen ja aerodynamiikkaan tehtävillä muutoksilla ja auton kokonaispainon keventämisellä.

Samalla lähes miljoonan euron arvoisten autojen hintaa pyritään rajoittamaan jatkossa 400 000 euroon. Huomiota herättävin muutos antaa kenelle tahansa mahdollisuuden ostaa Rally1-autot suoraan kisan jälkeisestä parc ferméstä.

Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala arvelee, ettei varsinkaan viimeksi mainittu uudistus herätä autotehtaissa riemunkiljahduksia.

– Se oli vähän erikoinen asia, että auto pitää pystyä myymään heti kilpailun jälkeen. En missään nimessä usko, että autonvalmistajat ovat kovin innoissaan, koska miten se myyminen määritetään kilpailun jälkeen? Latvala hämmästelee MTV Urheilulle.

– Joskus auto voi olla huonossa kunnossa, jos sillä on osuttu johonkin, toisissa kisoissa se voi olla paremmassa kunnossa. Joutuuko siinä valmistaja ottamaan tappiota sen auton osalta? Vaikeita kysymyksiä, jotka pitää pystyä käymään läpi ennen kuin sitä sääntöä nuijitaan.

Autotehtaille rasitusta luo myös se, että autoja pitää pystyä valmistamaan nykyistä enemmän, jos niiden myynti kisojen jälkeen toteutuu.

– Tällä hetkellä tehdään maksimissaan kymmenen autoa vuodessa. Niitä pitää sitten pystyä tekemään enemmän. Yhden Rally1-auton tekeminen vie kaksi kuukautta, Latvala huomauttaa.

Maailman moottoriurheiluneuvoston luonnos siirtyy seuraavaksi FIA:n MM-rallikomission pohdittavaksi. Sen pohjalta komissio valmistelee uuden aikakauden sääntökirjan valmiiksi kesäkuun loppuun mennessä.

Uusia kuluja hybridikustannusten tilalle

Latvala ehti kuulla edessä olevista isoistakin muutoksista jo loppuvuonna FIA:n palkintogaalassa. Huhut alkoivat konkretisoitua helmikuussa Ruotsin MM-rallin yhteydessä. Siitä huolimatta kerralla tehtynä muutokset vaikuttavat Latvalasta melkoisen suurilta.

– Pieniä aavistuksia oli hybridin osalta, että ne tullaan nostamaan pois autosta, Latvala sanoo.

– Kun hybridipäätöksiä tehtiin joskus 2019, silloin ei osattu miettiä näitä lisäkustannuksia, mitä se tuo. Ei siis vain sitä, että se on autossa, vaan myös logistinen puoli, hän lisää.

Hybridiyksiköiden aiheuttamat kustannukset ovat kasvaneet arvioiduista lähinnä siksi, että niitä on jouduttu lähettämään Eurooppaan huollettavaksi ja kaukokisoihin suunnattaessa ne on turvallisuussyistä kuljetettava erillään autoista.

Tehojen katoamista pyritään kompensoimaan jatkossa pienemmällä kuristimella ja aerodynamiikalla. Tästäkään Latvala ei ole täysin vakuuttunut.

– Se ei ole hyvä asia. Se lisää kustannuksia. Nyt pitää taas sitten yrittää optimoida autoa, mikä lisää meille työtä ja kustannuksia.

Lue myös:

    Uusimmat