Volkswagen on uudistanut juuri Golfia, ja kyseessä on isohko facelift eli pienten ulkonäköuudistusten lisäksi myös auton tekniikkaa ja varusteita on päivitetty. Auton mitat ovat oikeastaan ennallaan, mutta uudet ajo- ja takavalot erottuvat selvästi edeltäjästä. Takavalot ovat myös nyt vakiona ledit, muita vaihtoehtoja ei edes ole.
Suurin näkyvin muutos on tapahtunut ohjaamossa. Pieninkin kosketusnäyttö on nyt 6,5-tuumainen. Seuraava koko on 8 tuumaa ja suurin 9,2. Digitaalisen mittariston koko on puolestaan 12,3 tuumaa. Kojelaudan kosketusnäyttö tunnistaa lisäksi nyt myös eleitä eli siis käden liikkeitä.
Yksi mielenkiintoisimpia uusia avustavia järjestelmiä on ruuhka-avustin, joka pistää auton seuraamaan automaattisesti edelläajavaa liikennettä. Eli kun jono pysähtyy, kuskin ei tarvitse tehdä mitään. Järjestelmä käyttää koko ajan kaasua ja jarrua, kuljettajan tarvitsee vain ohjata. Auto myös lähtee automaattisesti liikkeelle, kun jono taas etenee. Toimiakseen ruuhka-avustin tarvitsee mukautuvan vakionopeudensäätimen sekä kaistavahdin. Myös Golf on siis nyt askeleen lähempänä autonomista ajamista.
VW on päivittänyt Golfin myös moderniin verkottuneeseen digiaikaan. Nettiyhteys löytyy luonnollisesti, ja älypuhelimet yhdistyvät autoon joko Android Auton, Apple Carplayn tai MirrorLinkin avulla. Kuskille välitetään myös lähes minuutin tarkkuudella olevia liikennetietoja.
Teknavi on paikan päällä Wolfsburgissa seuraamassa auton julkistusta ja raportoi päivän päältä Golfiin tapahtuneista uudistuksista.
Galleria