Uusi liikennemerkki puuttuu mateluun maanteillä – alinopeutta saa silti ajaa yhä tarvittaessa: "Voidaan rajoittaa, etteivät työkoneet ja traktorit seikkaile vasemmalla kaistalla"

2:05img
Uusi liikennemerkki puuttuu mateluun maanteillä.
Julkaistu 14.06.2019 22:34
Toimittajan kuva
Alec Neihum

alec.neihum@mtv.fi

Uusi tieliikennelaki tuo ensi vuoden kesäkuussa mukanaan myös uusia liikennemerkkejä. Merkeillä tullaan jatkossa esimerkiksi ilmaisemaan teiden vähimmäisnopeuksia.

Sinipohjaisella vähimmäisnopeusmerkillä tullaan määräämään tielle nopeus, jota ei saa alittaa, jollei liikennetilanne muuta edellytä.

Alin sallittu nopeus 50 km

Uudet liikennemerkit, mukaan lukien kuvan "Vähimmäisnopeus 50 kilometriä tunnissa" -merkki otetaan käyttöön kesäkuussa 2020.

Poliisi on pystynyt tähänkin mennessä jakamaan ilman hyvää syytä ajetuista alinopeuksista sakkorangaistuksia. Ennen kaikkea merkin tarkoituksena onkin estää hitaiden ajoneuvojen kuljettaminen esimerkiksi kovavauhtisilla teillä, jotka eivät ole moottori- tai moottoriliikenneteitä.

Käytännössä kyseeseen tulevat ainakin pääkaupunkiseudun kehätiet.

– Esimerkiksi ruuhkautuvilla kehäteillä voidaan kaistakohtaisesti rajoittaa, etteivät hitaimmat, esimerkiksi työkoneet ja traktorit, seikkaile vasemmalla kaistalla, asiantuntija Tuomas Österman Väylävirastolta selvittää.

– Merkki varmistelee sitä, ettei yllättävien hitaiden ajoneuvojen takia tarvitsisi tehdä yhtä paljoa viime hetken kaistanvaihtoja ja poukkoilla kaistalta toiselle, Österman kertoo.

Lue myös: Lainmuutos tuo uusia liikennemerkkejä: Yksi kieltää alinopeuden ja toinen aiheuttanee hämmennystä

Uusi merkki voi parantaa turvallisuutta

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaisen mukaan uusi merkki voi osaltaan vaikuttaa positiivisesti autoteiden turvallisuuteen.

– Aina, jos samaa väylää käyttävien ajoneuvojen nopeuserot kasvavat huomattaviksi, on riski, että tulee tehtyä havainnointi- tai arviointivirheitä, Vesalainen muistuttaa.

– Myös kuljettajat saattavat provosoitua edellä ajavan alhaisemmasta nopeudesta, ja se saattaa aiheuttaa omanlaisiaan ongelmia, Vesalainen lisää.

Koska uutta merkkiä tullaan näkemään vain rajallisella määrällä teitä, ei Vesalainen odota merkistä suurta mullistusta suomalaiseen liikennekulttuuriin.

– Nähtäväksi jää, kuinka paljon vähimmäisnopeusmerkkejä tullaan ylipäätään käyttämään, Vesalainen toteaa.

Tuoreimmat aiheesta

Liikennemerkit