Yhä useammin rattijuopumusepäilyssä paljastuukin, että kuljettajan veressä on huumaus- tai lääkeaineita.
Eniten verinäytteistä löytyneitä huumausaineita ovat vahvat rauhoittavat lääkkeet, amfetamiinit ja kannabis.
Kasvua poliisin tutkintaan lähettämissä verinäytteissä on vuodesta 2012 lähtien. Verinäytteitä lähetetään Keskusrikospoliisin rikostekniseen laboratorioon sekä huumausaineiden ja alkoholin jäämien tarkistamiseksi.
Esimerkiksi vuonna 2014 verenalkoholitutkimuspyyntöjä oli noin 6 % vähemmän kuin edellisenä vuonna, mutta huumaus- ja lääkeainetutkimuspyyntöjä oli noin 16 % enemmän.
Näistä verinäytteistä lähes kaikki, keskimäärin 90 prosenttia, olivat positiivisia huumausaineille.
Huumekuski jää aiempaa useammin kiinni
Trafin johtavan asiantuntijan Jussi Pohjosen mukaan huumeita näyttää olevan enemmän liikenteessä kahdesta syystä.
– Kehityssuunta osaltaan johtuu siitä, että poliisille on tullut entistä tehokkaampia keinoja paljastaa huumausaineissa olevia kuljettajia liikenteestä. Mutta totta kai se kertoo myös siitä, että huumausaineita käyttävät liikkuvat tuolla ihan tavallisesti autoilla ja moottoriajoneuvoilla, että he eivät ole mitenkään yhteiskunnasta erillään olevaa joukkoa.
Useimmiten verinäytteistä löytyy bentsodiatsepiineja. Ne ovat vahvoja, rauhoittavia lääkkeitä, jotka voivat aiheuttaa riippuvuutta ja ovat väärin käytettyinä hengenvaarallisia.
Myös amfetamiinit ja kannabis ovat yleisiä löydöksiä huumausaineiden varalta testattavista verinäytteistä.
Alkoholin aiheuttamat rattijuopumukset laskussa
Alkoholin aiheuttamat rattijuopumukset ovat vähentyneet jo useamman vuoden ajan. Tämän ansiosta kaikkien rattijuopumusten, niin puhalluttamalla kuin verikokeista todettujen, määrä on laskussa.
Liikenneturvallisuuden kannalta merkittävintä saattaakin olla tämä, vaikka huumausaineiden osuus olisi kasvussa.
– Mielestäni ei voida nyt ehdottomasti sanoa, onko huumausainerattijuoppo vaarallisempi kuin alkoholirattijuoppo, tai onko väsynyt kuljettaja vaarallisempi kuin sairas kuljettaja. Kaikkiin liittyy riskejä ja ne ovat liikenneturvallisuutta vaarantavia, kommentoi Pohjonen.