Juuri ennakkomyyntiin saapunut Volkswagen Touran rakentuu valmistajan modulaariselle MQB-pohjalevylle. Tämän avulla paino on laskenut, vaikka mitat ovat kasvaneet.
Kokonaisuudessaan iso tila-auto on edeltäjäänsä 130 milliä pitempi ja 41 milliä leveämpi. Tilojen kannalta myös olennainen mitta eli akseliväli on kasvanut 113 millimetriä. Kasvaneesta kokonaiskoosta huolimatta uusi Touran on mallista riippuen parhaimmillaan 62 kiloa edeltäjäänsä kevyempi.
Kasvaneet mitat ovat parantaneet tilantarjontaa sekä matkustajille että tavaroille. 5-paikkaisen mallin tavaratila toisen penkkirivin takana on parhaimmillaan jopa 1040 litraa ja pienimmilläänkin 743 litraa. Myös 7-paikkaisen version tilat ovat kasvaneet ja käytettävyys on helpottunut istuimet lattiaan taittavan fold-flat-istuinjärjestelmän myötä.
Uusien moottorien ja keventymisen myötä Touran on parhaimmillaan 19 prosenttia edeltäjäänsä taloudellisempi. Kaikki mallit ovat varustettu start-stop-järjestelmällä ja jarrutusenergian talteenotolla. Tarjolle tulee kolme TSI-bensiinimoottoria tehoiltaan 81-132 kW (110-180 hv) ja kolme TDI-dieselmoottoria, joiden tehot vaihtelevat välillä 81-140 kW (110-190 hv).
Uuteen Touraniin on saatavissa laaja kattaus uusimpia kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Autossa on vakiona lisäonnettomuuksien syntymistä ehkäisevä monitörmäysjarrutus, ja lisävarustelistalta löytyvät esimerkiksi aktiivinen vakionopeudensäädin, automaattinen hätäjarrutusavustin, ruuhka-avustin, kaista-avustin sekä perävaunun peruutusavustin. Myös viihdejärjestelmät ovat uudistuneet ja tarjolle tulevat muun muassa Apple CarPlay, Android Auto ja MirrorLink, jotka helpottavat puhelimen käyttöä yhdessä auton järjestelmien kanssa. Viihdejärjestelmän kieleksi tulee tarjolle suomen kieli.
Uuden Touranin ennakkomyynti alkaa nyt ja ensimmäiset autot saadaan Suomeen loppusyksystä. Bensiinimalliston hinnat alkavat 26 899 eurosta ja dieselin saa mukaansa 29 953 eurolla.