Mercedeksen uusi E-sarja saapui Suomeen muutama kuukausi sitten, ja auto on tehnyt vaikutuksen ominaisuuksillaan. Nyt pakettiin yhdistetään vielä yksi luokkansa suurimmista tavaratiloista uuden farmarimallin myötä.
Farmarien kohdalla kiinnostus kohdistuu luonnollisesti tavaratilaan. Sitä Mercedeksen uusi E-sarjan farmari tarjoaa perusmuodossaan 670 litraa. Uutuutena myös takaselkänojien kaltevuus on säädettävissä ja parhaimmillaan auton tavaratila on 700 litraa viiden matkustajan kanssa. Tavaratilaa on mahdollista laaajentaa selkänojat yksitellen kaatamalla jakosuhteessa 40:20:40. Laajimmillaan tavaratilaa on tarjolla 1 820 litraa, ja sisään mahtuu vaikka eurokokoinen kuormalava.
Myös tilan käytettävyyteen on kiinnitetty paljon huomiota ja tavaratilaa on mahdollista varustella kiskoilla ja kiinnitysjärjestelmillä. Farmarin vakiovarustukseen kuuluva taka-akselin ilmajousitus varmistaa perän korkeuden säilymisen lastista riippumatta ja auton kuormankantokyky onkin kiitettävät 745 kiloa. Tämän lisäksi vetokykyä löytyy 2 100 kilon edestä.
Turvatekniikan osalta farkku noudattelee sedanissa nähtyä linjaa. Vakiovarustukseen kuuluu muun muassa kiinteiden esteiden lisäksi jalankulkijat tunnistavat hätäjarruavustin. Lisävarusteiden myötä auto on mahdollista varustaa esimerkiksi aktiivista vakionopeudensäädintä sekä kaistavahtia hyödyntävällä Drive Pilot -järjestelmällä.
Farmarin moottorivalikoima koostuu kolmesta dieselistä (150, 190 ja 258 hv) ja neljästä bensakoneesta (184, 211, 333 ja 401 hv), joista viimeisin kulkee mallinimellä Mercedes-AMG E 43 4Matic. Kaikkien moottorien yhteydessä vaihteistona toimii aina 9-portainen automaattivaihteisto. Suomessa malli lanseerataan lokakuussa. Moottorivalikoima lanseerausvaiheessa tulee koostumaan keskimmäisestä dieselmallista E 220 d ja kahdesta ensimmäistä bensamallista eli E 200 ja E 250.
Lue E-sarjan kotimaan koeajo:
Koeajossa Mercedeksen uusin taidonnäyte – vakuuttaa ilman tuhtia varusteluakin