BMW esitteli ensimmäisen etuvetoisen mallinsa viime vuonna 2-sarjan Active Tourerin muodossa. Etuvetomallisto sai jatkoa hiljattain esitellyn isomman tila-auto Gran Tourerin muodossa ja nyt myös pieni maasturi X1 liittyy samaan joukkoon.
Uusi BMW X1 jakaa perusrakenteen siis 2-sarjan tila-autojen kanssa. Moottorit sijaitsevat keulalla poikittain ja autot ovat perustaltaan etuvetoisia. Neliveto on toteutettu sähköhydraulisesti ohjatulla monilevykytkimellä.
Pikkumaasturi on kasvanut ja pituutta on tullut 53 milliä lisää. Samalla myös sisätilat ovat kasvaneet ja käytettävyys parantunut. Polvitilaa on vakiomallissa 3,7 senttiä enemmän ja lisävarusteena saatava 13 senttiä liikkuva takapenkki parantaa tilannetta tästäkin. Tavaratilaa uusi X1 tarjoaa 505 litraa ja kolmessa osassa kaatuva takapenkki alhaalla kapasiteetti kasvaa 1550 litraan.
Pellin alta löytyy luonnollisesti uusimman sukupolven tekniikkaa. Moottorit ovat 2-sarjasta tuttuja nelisylinterisiä turboja, jotka asettuvat tehoiltaan välillä 110-170 kW (150-231 hv). Valikoimassa on kaksi bensiinivaihtoehtoja sekä kolme dieselmoottoria. Vaihteistoksi tarjotaan 6-portaista manuaalia tai 8-portaista automaattia. Polttoaineenkulutus ja päästöt ovat 17 prosenttia edeltäjiänsä parempia. CO2-lukemat vaihtelevat välillä 109-149 g/km, mikä vastaa 4,1-6,4 l/100km kulutusta.
Malliuudistuksen yhteydessä myös varustelumahdollisuuksia päivitetään. X1:een saa ensimmäistä kertaa tuulilasiin heijastettavan HUD-näytön sekä useita kuljettajaa helpottavia järjestelmiä sisältävän Driving Assistant Plus -varustepaketin.
Uusi BMW X1 esitellään lokakuussa.