Volkswagen Golfin kanssa samaa kokoluokkaa olevaa i30-mallisarjaa on myyty Euroopassa vuodesta 2008 alkaen jo yli 800 000 kappaletta, ja nyt tarina saa jatkoa kolmannen sukupolven farmarimallilla. Uudistuksen myötä malli tulee olemaan seuraava jäsen i30-perheeseen viisiovisen i30:n jatkoksi, ja siihen tuodaan lisää toiminnallisuutta.
Kaikkiaan i30-perheeseen tulee saataville neljä korityyppiä. Aiemmin mallista on ollut saatavilla hatchback- ja farmarimallit, mutta uusi malliperhe täydentyy kuluvan vuoden aikana vielä urheilullisella N-versiolla sekä uudella fastback-korimallilla.
Kuten usealla muulla autonvalmistajalla, myös Hyundai i30 hakee tunnistettavuutta uusilla LED-ajovaloilla. Lisäksi muotoilun sulavalinjaisuuteen on kiinnitetty huomiota. Tavaratilaa löytyy 602 litraa ja takaistuimet taitettuina 1 650 litraa. Myös tavaratilan välipohjan alta löytyy moneen osaan jaettua lisätilaa. Wagonin pituus on 4,585 m (5-ovinen 4,340 m) ja korkeus 1,465 m (1,475 m). Auton 1,795 m leveys ja 2,650 m akseliväli ovat samat kuin viisiovisissa malleissa.
Uuden i30 Wagonin ohjaamossa tullaan tapaamaan valmistajan mukaan vaakasuuntainen muotoiluteema ja kelluva näyttö tietoviihdejärjestelmälle. Valinnaisen navigointijärjestelmän kahdeksantuumainen kosketusnäyttö tarjoaa navigointi-, media- ja yhteystoiminnot, kuten Apple CarPlayn, Android Auto -valmiudet ja LIVE Services -palvelut. Saatavana on myös älypuhelimen Qi-standardin mukainen langaton lataus. Vaihtoehtoisesti saatavilla on eritasoisia äänentoistojärjestelmiä, joiden mukana on viisituumainen LCD-kosketusnäyttö ja siihen integroitu peruutuskamera, Bluetooth-valmius sekä My Music -toiminto.
Uuteen i30-perheeseen on saatavissa uusia turvallisuusvarusteita, kuten automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä törmäysvaroittimella, kuljettajan vireystilan valvonta, älykäs vakionopeudensäädin, kaukovaloavustin ja kaistavahtijärjestelmä.
Uuden mallin moottorivalikoima pitäytyy iskutilavuudeltaan pienissä turbomoottoreissa. Valinnanvaraa löytyy kolmen bensiinimoottorin ja yhden 1,6-litraisen turbodieselin välillä. Diesel-moottorista on tarjolla kaksi eri tehoversiota. Wagon on saatavissa Hyundain uudella ahdetulla nelisylinterisellä 1,4 T-GDi -bensiinimoottorilla, joka on 140 hevosvoimainen. Kolmesylinterinen 1,0 T-GDi tarjoaa 120 hevosvoimaa. Alustavat Hyundai i30 Wagon-mallien yhdistetyt polttoaineenkulutukset ovat 3,6-5,8 l/100km ja CO2-päästöt 95-135 g/km.
Uusi i30-perhe on muotoiltu Hyundai Motor Europen teknisessä tuotekehityskeskuksessa Saksan Rüsselsheimissa, valmistettu Nošovicessa Tšekissä ja testattu Nürburgringillä Saksassa. Testauksen myötä on päädytty entistä jäykempään ja kevyempään koriin, jossa on käytetty 53% suurlujuusterästä. Lisäksi ohjauksesta on tehty kymmenen prosenttia aiempaa nopeampi. Myös alusta on uutta käsialaa.
Hyundai i30 Wagonin edellisen sukupolven hinnat alkavat hieman alle 18 000 eurosta. Uusi i30 Wagon on esillä ensimmäisen kerran Geneven autonäyttelyssä.
Kuvat: Hyundai
Lue myös:
Ensituntuma: Hyundai i30 – tärkeä uutuus yllättää
Hyundai Motorsport laajentaa rallipoluilta radalle – luvassa TCR-kilpuri